شما اینجا هستید
اخبار » علمای دین‌: مردم را ترغیب می‌کنیم با مواد مخدر مبارزه کنند

شماری از عالمان دین در نشستی که به منظور هماهنگی علمای دین در حمایت و گسترش مبارزه همگانی با مواد مخدر برگزار شده بود، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را حرام دانستند و حمایت شان از مبارزه با مواد مخدر را اعلام کردند. در این نشست که با حضور علمای سراسر کشور و به‌منظور دستیابی به راه‌های حل مبارزه با مواد مخدر از نگاه دین دیروز در کابل برگزار شده بود، آنان گفتند که اگر علما در مبارزه با مواد مخدر همکار دولت باشند، اعتیاد و کشت
مواد مخدر کاهش خواهد یافت.
عین‌النعیم، عضو شورای سرتاسری علما از ولایت کاپیسا در این نشست به خبرنگاران گفت: «مردم گپِ علما را به سر چشم قبول دارند. علما در این راستا نقش برجسته‌ای ایفا خواهند کرد. شریعت کشت، فروش و تولید مواد مخدر را حرام و ناروا دانسته است و اگر علما از این زاویه تبلیغ کنند، موثرتر تمام خواهد شد.»
این عضو شورای سرتاسری علمای کشور گفت: «علما از امر مبارزه همگانی با مواد مخدر حمایت کرده و در نابودی این پدیده همکاری لازم خواهند کرد. ما نشست‌هایی را با علما و خطبا برگزار خواهیم کرد تا مردم را برای مبارزه با مواد مخدر ترغیب کنیم.»
هم‌چنین سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت: «ما در این همایش بزرگ و حیاتی جمع شده‌ایم تا راه‌های حل مبارزه با مواد مخدر را از نگاه دین بررسی کنیم. ما امروز به یک چالش ملی مواجه هستیم. تهدیدات مواد مخدر در کشور بالاتر از تهدیدات امنیتی است. این پدیده به‌عنوان یک هیولای بزرگ و یک درنده‌ی بی‌مهر و یک مرگ خاموش، هزاران تن از فرزندان کشور را به کام مرگ می‌فرستد.»
بر‌اساس برخی ارقام در حدود سه میلیون تن به مواد مخدر در کشور اعتیاد دارند. به‌گقته وزیر مبارزه با مواد مخدر، بیش‌تر از یک میلیون جوان در کشور به مواد مخدر مبتلا است.
وزیر مبارزه با مواد مخدر هم‌چنان از علمای دین خواست پیشنهادات و نظریات خود را در امر مبارزه با مواد مخدر ارایه کرده و از این وزارت در امر مبارزه با مواد مخدر حمایت کنند.
سلامت عظیمی هم‌چنان به نقش موثر علما در این راستا اشاره کرد و گفت افغانستان در سه دهه جنگ، بسیاری از ارزش‌های خود را از دست داده است و اکنون موجودیت مواد مخدر، مایه‌ی نگرانی زیاد برای ثبات آینده کشور است.
وزیر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد که علما به‌عنوان حامیان ارزش‌های دینی و اخلاقی و انسانی این وزارت را در امر مبارزه با مواد مخدر همکاری کنند. به گفته او، این وزارت بدون همکاری و حمایت علمای دین نمی‌تواند در امر مبارزه با مواد مخدر موفق باشد.
وی از علمای دین خواست در تمام نشست‌ها و جایگاه‌ها و منابر و مساجدی که قرار می‌گیرند مبارزه با مواد مخدر را یکی از گزینه‌های اصلی خطابه‌های خود قرار دهند.
در همین حال رییس‌جمهور غنی در بیانیه‌ای که به این نشست ارسال کرده بود، به نقش تمام مردم و به‌خصوص علما تاکید کرده و گفته بود که برای مبارزه با مواد مخدر یک طرح اساسی لازم است و تمام مردم و به ویژه علما در این راستا باید بیشتر تلاش به خرج دهند.
در این نشست بیانه‌های بانوی اول کشور، معاون اول ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی نیز خوانده شد که تمامی‌ آن‌ها بر مبارزه همگانی با مواد مخدر تاکید داشتند.
این سلسله نشست‌ها برای اولین باراز سوی بانوی اول کشور راه‌اندازی شد. اولین نشست، در باره هماهنگی رسانه‌ها در حمایت و گسترش مبارزه همگانی با مواد مخدر، چندی پیش در کابل برگزار گردیده بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان