شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فرمانده ارشد ارتش پاکستان که در مرز تورخم زخمی شده بود، جان داد

منابع محلی در شهر پیشاور پاکستان اعلام کرده که یک فرمانده ارشد ارتش این کشور که در درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان در مرز تورخم زخمی شده بود در بیمارستان جان داده‌ است.

خبرنگار بی‌بی‌سی در پاکستان نیز گفته که سرلشکر علی جواد چنگیزی در مرز تورخم زخمی و بعد به بیمارستان ارتش در شهر پیشاور پاکستان تحت مداوا بود که به دلیل شدت جراحت جان داده است.

درگیری میان مرزبان افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم شب یکشنبه، ۲۳ جوزا/خرداد اتفاق افتاد.

منابع افغانستان بعدا اعلام کرده‌اند که در این درگیری مرزی شش مرزبان پاکستانی و یک مرزبان افغان کشته شده‌اند.

به گفته منابع افغان درگیری پس از آن آغاز شد که مرزبان‌های پاکستانی کار ساخت تاسیسات مرزی را در این گذرگاه آغاز کردند و مرزبان‌های افغان مانع آن شده‌اند.

در پی این درگیری به گفته مقام های افغان تاسیساتی که نیروهای پاکستانی ساخته بودند، توسط نیروهای افغان نابود شده و در جریان آن علاوه بر کشته شدن شش نظامی پاکستانی و یک مرزبان افغان، ۱۲ مرزبان پاکستانی و ۶ مرزبان افغان زخمی شده‌اند.

اما روابط عمومی ارتش پاکستان در بیانیه‌ای دیروز (۱۳ ژوئن) نوشته که نیروهای امنیتی افغانستان در گذرگاه تورخم “بدون دلیل” متوسل به گشودن آتش بطرف پاکستان شدند که بر اثر آن یک سرباز پاکستانی زخمی شده است.

در این بیانیه آمده بود که نیروهای پاکستانی به این آتش‌باری نیروهای افغانستان “به طور موثری” واکنش نشان دادند.

 

وزارت خارجه افغانستان دیروز سفیر پاکستان را در کابل احضار کرد و قبل از آن با پخش خبرنامه‌ای ضمن اظهار تاسف نسبت به وقوع این درگیری، نوشت که پاکستانی‌ها خلاف توافقات قبلی و موازین بین‌المللی اقدام به ایجاد تاسیسات مرزی کردند و سربازان آن کشور به روی سربازان افغانستان آتش گشودند که نیروهای امنیتی افغانستان به اقدام بالمثل دست زدند.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسد و در پاییز ۱۳۹۱ مارک گروسمن فرستاده ویژه آمریکا برای افغانستان و پاکستان در مصاحبه با یک تلویزیون محلی در کابل گفت که مرز دیورند را به رسمیت می‌شناسد، اعتراض مقام‌های دولت افغانستان را برانگیخت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان