شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ما دیگر ملت‌سازی نمی‌کنیم، تروریست‌ها را می‌کشیم

دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، شب دوشنبه در پایگاه نظامی فورت مایر در نزدیکی واشنگتن، در جمعی از مقامات این کشور و سربازان امریکایی، استراتژی جدید امریکا در افغانستان و آسیایی جنوبی را اعلام کرد. او در صحبت‌هایش گفت که دیگر ملت‌سازی نمی‌کند، تروریست‌ها را می‌کشد.
رییس‌جمهور امریکا حینی که در باره استراتژی جدید این کشور در افغانستان معلومات می‌داد، افزود: «زن و مردی که برای ملت ما در جنگ خدمت کرده، سزاور پیروزی است. آن‌ها سزاوار تجهیزاتی هستند که به آن‌ها نیاز دارند و اعتمادی که به دست آورده‌اند تا بجنگند و پیروز شوند.»
استراتژی جدید امریکا در افغانستان پس از ماه‌ها و نشست‌های پی در پی مقامات امنیتی امریکا با رییس‌جمهور ترمپ اعلام می‌شود. دونالد ترمپ جمعه گذشته در کمپ دیدوید همراه با اعضای کابینه و جنرال‌های این کشور، استراتژی امریکا در افغانستان و آسیای جنوبی را تکمیل کرد.
رییس‌جمهور ترمپ، در باره خروج سربازان امریکایی در افغانستان گفت: «عواقب خروج سریع، کاملاً قابل پیش‌بینی و غیر قابل قبول است. یازدهم سپتامبر، بدترین حمله تروریستی در تاریخ کشور ما، در افغانستان طرح‌ریزی و از همان‌جا هدایت داده شد. چون آن کشور توسط کسانی اداره می‌شد که به تروریست‌ها پناه داده بودند. خروج شتاب‌زده، خلایی را برای تروریستان به‌شمول داعش و القاعده ایجاد خواهد کرد. همان طوری‌ که می‌دانیم، امریکا با سرعت و به اشتباه در سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شد. در نتیجه، دست‌آوردهای سخت و دشوار ما به دست دشمنان تروریست ما افتاد. سربازان ما در آن شهرها که توسط داعش تصرف شده بودند، جنگیدند، آزاد کردند و پیروز شدند. اما خالی‌گاهی که ما با خروج زودهنگام ایجاد کردیم، پناه‌گاه‌های امن برای داعش شد، تا آن‌ها رشد کنند، سربازگیری کنند و حملات‌شان را انجام دهند.»
دونالد ترمپ افزود: «ما نمی‌توانیم اشتباه رهبران مان را که در عراق انجام دادند، در افغانستان تکرار کنیم.» او به تهدیدهای امنیتی‌ای که در افغانستان و منطقه وجود دارد، نیز اشاره کرد و گفت که امروز امریکا ۲۰ شبکه تروریستی خارجی را در پاکستان و افغانستان شناسایی کرده و آن‌ها در آن‌جا فعال هستند. از سوی دیگر، پاکستان اکثراً به عاملان هرج و مرج، خشونت و ترور پناه می‌دهد.
آقای ترمپ هم‌چنان اظهار کرد: «هیچ کس انکار نمی‌کند که یک وضعیت چالش‌برانگیز و دشوار را در افغانستان و جنوب آسیا به ارث برده‌ایم.» اما در مورد جنگ علیه تروریزم و افغانستان گفت: «در آخر ما برنده می‌شویم.»
رییس‌جمهور ترمپ که به هدف اعلام استراتژی جدید امریکا در افغانستان و آسیای جنوبی صحبت می‌کرد، در مورد منافع امریکا در افغانستان و پاکستان نیز یادآور شد: «منافع امریکا در افغانستان و پاکستان واضح است. ما باید پناه‌گاهای امن تروریست‌ها، که تهدید برای امریکا است را متوقف کنیم. استراتژی امریکا در افغانستان و آسیای جنوبی به طرز چشم‌گیری تغییر خواهد آورد.»
یکی از گزینه‌ها در مورد استراتژی امریکا در افغانستان افزایش تعداد نیروهای امریکایی بود. رییس‌جمهور ترمپ در این مورد گفت: «ما در باره تعداد سربازان و یا پلان فعالیت‌های نظامی بحث نخواهیم کرد و نه زمان‌بندی‌های دل‌خواه، ما از استراتژی خود از همین حالا استفاده خواهیم کرد. دشمنان امریکا هرگز نباید پلان ما را بدانند و باور کنند و انتظار بکشند که آن را بیرون بدهیم. ما نخواهیم گفت که چه وقت حمله می‌کنیم، اما حمله می‌کنیم.» اما رییس جمهور ایالات متحده امریکا در صحبت‌هایش اظهار کرد که ما از ناتو، متحدین، شرکای جهانی خود می‌خواهیم که این استراتژی جدید را با افزایش نیروها و بودجه بیشتر حمایت کنند.
پیش از این، دونالد ترمپ رییس‌جمهور امریکا به جمیز ماتیس وزیر دفاع خود، اختیار افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان را داده بود. بر اساس گزارش‌ها ۴ هزار تا ۵ هزار نیروی اضافه فرستاده خواهد شد.
آقای دونالد ترمپ در سخنان دوشنبه شبش، ادامه حمایت کشورش را از حکومت افغانستان اعلام کرد و گفت: «امریکا حمایتش را از حکومت افغانستان و نیروهای افغان که اکنون با طالبان می‌جنگند، ادامه می‌دهد. در نهایت، این به مردم افغانستان مربوط می‌شود که خودشان آینده‌شان را رقم بزنند تا به یک صلح پایدار دست یابند. ما شریک و دوست هستیم، اما به افغان‌ها دیکته نمی‌کنیم که چطور زنده‌گی کنند و چگونه جامعه‌ی پیچیده‌شان را اداره کنند. ما دیگر ملت‌سازی نمی‌کنیم. ما تروریست‌ها را می‌کشیم.»
او به توافق سیاسی با طالبان نیز اشاره کرد: «یک روز، بعد از یک تلاش نظامی تاثیرگذار، شاید ممکن باشد که با یک توافق سیاسی با عناصر گروه طالبان شود، اما هیچ کس نمی‌داند، این چه وقت اتفاق می‌افتد.» در همین حال، طالبان پس از اعلام استراتژی جدید امریکا در افغانستان به ادامه جنگ تاکید کرده‌اند.
دونالد ترمپ از یک تغییر در رویکرد امریکا با پاکستان نیز سخن زد: «ما دیگر نمی‌توانیم در برابر پناه‌گاه‌های امن سازمان‌های تروریستی، طالبان و دیگر گروه‌ها در پاکستان که تهدیدی به منطقه و فراتر از منطقه‌اند، سکوت کنیم.» او افزود که در گذشته، پاکستان یک شریک ارزشمند بوده است. «نظامیان ما با هم علیه دشمن مشترک جنگیدند. مردم پاکستان به شدت از تروریسم و افراط‌گرایی رنج می‌برند. اما پاکستان هم‌چنان به سازمان‌هایی که هر روز مردم را می‌کشند، پناه داده است.» «ما میلیاردها میلیارد دالر به پاکستان پرداختیم، در عین حال، آن‌ها برای ترویست‌هایی که همراه‌شان می‌جنگیم، پناه‌گاه و مسکن داده‌اند. اما این تغییر خواهد کرد و به زودی تغییر خواهد کرد. با کشوری که ستیزه‌جویان و تروریست‌ها را مخفی می‌کند و آن‌ها نظامیان و مقامات امریکایی را هدف قرار می‌دهند، همکاری نمی‌شود. حالا نوبت پاکستان است که تعهد خود را به تمدن، نظم و صلح نشان دهد.»
رییس‌جمهور امریکا در باره همکاری بیشتر هند نیز سخن گفت: «یکی دیگر از بخش‌های مهمی استراتژی جنوب آسیا، توسعه همکاری بیشتر با هند است. هند بزرگترین دموکراسی جهان، کلید امنیت و همکاری اقتصادی امریکا است.»
او گفت: «ما از کمک‌های مهم هند در ثبات افغانستان قدردانی می‌کنیم. ما از هند می‌خواهیم تا ما را بیشتر در افغانستان در بخش اقتصادی و توسعه کمک کند.»
رییس‌جمهور ترمپ درباره مبارزه با تروریست‌ها اظهار کرد: «سربازان ما مبارزه می‌کنند تا پیروز شود. ما مبارزه می‌کنیم که پیروز شویم. از همین حالا برای پیروزی یک تعریف مشخص و واضح داریم: حمله به دشمنان ما، نابودکردن داعش، خردکردن القاعده، جلوگیری از طالبان که خواهان تصرف افغانستان است و جلوگیری و توقف حملات بزرگ تروریستی علیه امریکا قبل از وقوع آن.»
او درباره ملت‌شدن افغان‌ها و آینده این مردم یادآور شد: «افغان‌ها خودشان ملت‌شان را خواهند ساخت و آینده‌شان را تعریف خواهند کرد. ما می‌خواهیم که آن‌ها موفق شوند. ما دیگر نمی‌خواهیم از قدرت نظامی امریکا برای ساختن دموکراسی درکشورها استفاده کنیم. آن روزها به پایان رسیده است. در عوض ما با شرکا و متحدین خود برای محافظت منافع مشترک‌مان کار خواهیم کرد.»
آقای ترمپ در سخنرانی‌اش به این موضوع نیز اشاره کرد که قدرت نظامی به تنهایی صلح نمی‌آورد: «قدرت نظامی به تنهایی در افغانستان صلح نمی‌آورد یا تهدیدهای تروریستی را در آن کشور متوقف نمی‌سازد. اما استفاده استراتژیک نیرو می‌تواند شرایط را برای روند سیاسی به هدف دست‌یابی به صلح پایدار فراهم کند. امریکا با حکومت افغانستان کار خواهد کرد. با این حال، تعهد ما نامحدود نیست و حمایت ما یک «چک سفید» نیست. حکومت افغانستان باید سهم خود را در قسمت نظامی، سیاسی و اقتصادی داشته و حمل کند. مردم امریکا انتظار دارند که اصلاحات واقعی، پیش‌رفت‌های واقعی و نتایج واقعی را ببینند.»
از زمان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان ۱۶ سال می‌گذرد، امریکا در بخش‌های مختلف افغانستان را کمک کرده است. اکنون ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند که به نیروهای افغان آموزش و مشورت می‌دهند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان