شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مرز تورخم بر روی مسافران دارنده ویزای پاکستان باز شده است

وزارت داخله و مقام‌های محلی ولایت ننگرهار اعلام کرده‌اند که مرز تورخم حوالی صبح امروز بر روی رفت و آمد مسافران باز شده است، اما مقام‌های محلی می‌گویند که مرز تنها بر روی مسافران باز شده است که ویزای قانونی داشته باشند.
مرز تورخم پس از درگیری‌های یک‌شنبه شب هفته‌ی گذشته میان مرزبانان افغانستان و پاکستان به مدت پنج روز بر روی رفت و آمد بسته بود.
وزارت داخله صبح امروز در خبرنامه‌ی نوشت که «گذرگاه تورخم حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح امروز به روی مسافرین دوباره باز گردید. در حال حاضر مسافرین به گونه‌ی عادی در حال رفت و آمد هستند.»
اما مقام‌های محلی ولایت ننگرهار می‌گویند که مرز تنها بر روی آن‌عده مسافرانی باز شده است که ویزای تردد داشته باشند.
عطاالله خوگیانی، سخن‌گوی والی ننگرهار به رسانه‌ها گفته که تنها به کسانی اجازه تردد داده می‌شود که دارای ویزای قانونی هستند. همچنین به موترهایی که اجازه تردد دارند، اجازه عبور از مرز داده می‌شود.
همچنان محمد ایوب حسین خیل، رییس ارکان پولیس مرزی افغانستان در ننگرهار گفته است که مرز تورخم به روی رفت و آمد باز شده؛ اما مسافران باید ویزا داشته باشند.
افغانستان و پاکستان اعلام کردند که شب گذشته مقام‌های دو کشوردر نقطه مرزی تورخم دیدار و هر دو جانب توافق کرده‌اند که ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح مرز تورخم باز شود.
آقای حسین‌خیل گفته است که مرز ساعت هشت صبح باز شده اما مقام‌های دو کشور داشتن ویزا را شرط گذاشته‌اند.
مقام‌های پاکستانی نیز اعلام کرده‌اند که نسبت به گذشته در تردد اتباع افغانستان اقدامات سخت‌گیرانه‌تری را اعمال خواهند کرد و حتا به اتباع افغانستان که کارت اقامت مهاجرت از پاکستان را نیز دارند، اجازه تردد نخواهند داد.
در ۲۴ ثور امسال نیز پس از آنکه نیروهای افغانستان مانع پاکستانی‌ها برای ساخت پل در بخش‌هایی از مرز تورخم شدند، پاکستان این مرز را بست. پاکستان این تصمیم را در راستای جلوگیری از تردد غیرقانونی افراد از این مرز اعلام کرده بود.
همچنان در چهاردهم همین ماه پاکستان به مدت سه روز مرز را بر روی آن‌عده مسافران افغان که ویزای ورود به این کشور را ندارند بسته است و اسناد مسافران را کنترل می‌کرد.
درگیری‌های هفته‌ی گذشته نیز پس از ساخت تأسیسات نیروهای پاکستان در نقطه‌ی صفر مرزی صورت می‎گیرد.
مقام‌های پاکستان: این کشور به ساخت تأسیسات نظامی خود ادامه می‌هد
در همین حال مقام‌های پاکستان گفته است نیروهای این کشور به ساخت تأسیسات در مرز تورخم ادامه می‌دهند.
غنچه گل، مسئول امور سیاسی خیبر پاکستان به بی‌بی‌سی گفته که دو طرف به باز شدن مرز تورخم توافق کرده ولی پاکستان به ساخت تأسیسات نظامی خود در این منطقه ادامه خواهد داد.
او گفته است که ساخت این تأسیسات نقض توافق میان افغانستان و پاکستان نیست و این تاسیسات ۳۷ الی ۴۰ متر در داخل خاک پاکستان ساخته شده نه در نطقه صفر مرزی.
اما محمد ایوب حسین خیل، رییس ارکان پولیس مرزی افغانستان گفته است که میان دو کشور توافق شده که مرز باز و ساخت تأسیسات تا توافق مقام‌های دو کشور متوقف باشد.
شورای امنیت ملی افغانستان درگیری‌های‌ اخیر در تورخم را «تخطی» از سوی پاکستان و خلاف حقوق و موزاین بین‌المللی خوانده بود.
در همین حال قرار است یک هیأت از افغانستان به منظور گفت‌وگو در مورد حل تنش‌های پیش‌آمده میان دو کشور به پاکستان برود.
تواب غورځنگ، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی نخست‌وزیر پاکستان به حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی پینشهاد کرده که یا او یا صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه برای گفت‌وگو روی حل این مشکل به پاکستان سفر داشته باشند.
اما به گفته‌ی سخن‌گوی شورای امنیت ملی، حکومت افغانستان تصمیم گرفته تا در سطح معین وزارت خارجه یک هیأت را به اسلام آباد اعزام کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان