شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «مهاجران فصل دلتنگی» اولین کتاب داستانی توسط مهاجرین مقیم ایران بود

«محمد جواد خاوری» نویسنده مطرح افغانستانی مقیم نروژ در جمع داستان نویسان مهاجر در مشهد  در محل «اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان» در مشهد حضور پیدا کرد.

خاوری، در این نشست ادبی طی سخنانی به بیان خاطرات خود از سال های اقامت در مشهد یاد کرد و گفت: خوشحالم که باز به مشهد که شهر خاطره‌های من است حضور پیدا کردم.

شکل‌گیری داستان نویسان مهاجر در مشهد

این داستان‌نویس مطرح افغانستانی در ادامه به چگونه شکل‌گیری داستان‌نویسی در میان مهاجرین در مشهد اشاره کرد و گفت: من خودم در همین شهر مشهد با داستان و نویسندگی آشنا شدم که البته آن دورانی که ما به دنبال داستان نویسی بودیم کسی را نمی‌شناختم که بتوانیم از وی کمک و راهنمایی بگیریم.

وی خطاب به داستان نویسان جوان مهاجر گفت: قدر فضای بوجود آمده را بدانید؛ زمانی که ما در مشهد می‌خواستیم داستان نویسی را پیگیری کنیم فضای مناسبی برای داستان نویسان مهاجر نبود، چون اصولاً کسی به دنبال داستان نویسی نبود و آن زمان ما با داستان نویسان ایرانی هم ارتباط نداشتیم.

 جلسات داستان نویسی با حضور ابوطالب مظفری

این نویسنده افغانستانی ادامه داد: ما اولین جلسات داستان نویسی مهاجرین را در اواخر دهه ۶۰ با حضور «سید اسحاق شجاعی»، «علی پیام»، «سید ابوطالب مظفری» در پارک سی متری طلاب مشهد آغاز کردیم و هر هفته یک بار در فضای پارک دور هم جمع می‌شدیم و اگر داستانی نوشته بودیم می‌خواندیم و پیرامون آن بحث می کردیم.

خاوری خاطر نشان کرد: تا آن زمان هنوز هیج داستانی از ما منتشر نشده بود و اصولاً آن زمان داستان را زیاد نمی‌شناختیم و به تدریج با مکتب‌های ادبی آشنا شدیم و کتاب «مکتب‌های ادبی»، سید رضا حسینی را خواندیم.

 دفتر هنر و ادبیات انقلاب اسلامی افغانستان

وی ادامه داد: جلسات پارک به تدریج به منازل کشیده شد و افراد دیگری مثل «محمد حسین محمدی» هم به ما اضافه شدند و مدتی بعد به کوشش «محمد کاظم کاظمی» و «سید ابوطالب مظفری» با حوزه هنری ایران آشنا شدیم و حوزه هنری مکانی را در اختیار ما قرار داد که نامش شد «دفتر هنر و ادبیات انقلاب اسلامی افغانستان» و ما هر روز در این اتاق جلسات مختلفی تشکیل می دادیم و «سید اسحاق شجاعی» هم مسئول این دفتر شد.

جواد خاوری تصریح کرد: به تدریج داستان نویسی مهاجرین در مشهد رشد کرد و آثار داستان نویسان در نشریات مختلف مهاجرین منتشر شد و اولین داستان های ما که منتشر شد خیلی ذوق زده شدیم.

اولین کتاب مهاجرین با نام «مهاجران فصل دلتنگی»

وی ادامه داد: چندی بعد ما به حوزه هنری پشنهاد دادیم که آثار داستانی را به شکل کتاب منتشر کنیم و اولین کتاب داستانی مهاجرین با نام «مهاجران فصل دلتنگی» و جلد دوم آن با نام «سنگ ملامت» را منتشر کردیم و به تدریج کتاب های زیادی در حوزه داستانی منتشر شد.

این داستان نویس مطرح افغانستان افزود: به تدریج آثار مهاجرین در نشریه «ادبیات داستانی» و سایر نشریات ایرانی هم منتشر شد و در آن زمان این برای داستان نویسان مهاجر خیلی مهم بود که نشریات ادبی و تخصصی آثار آن ها را منتشر می کرد.

آثار داستانی کوتاه و رمان در ایران و افغانستان

«محمد شریفی»، مسئول جلسه داستان نویسان مهاجر در آغاز این نشست، ضمن خوش آمد به محمد جواد خاوری برخی از آثار و کتاب های وی را به حاضران معرفی کرد.

محمد جواد خاوری، از نویسندگان مطرح افغانستان است که تا کنون آثاری مختلفی از وی در حوزه فرهنگ عامه، داستان کوتاه و رمان در ایران و افغانستان منتشر شده است.

رمان «طلسمات»، آخرین اثر این نویسنده است که به تازگی در شهر کابل منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان