شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نقش بندر چابهار در بهبود امنیت و توسعه اقتصادی منطقه

از سال ها به اين طرف بندر چابهار ايران به عنوان راه ارزان تر و مطمين تر ترانزيت و تجارت کالا براي افغانستان مهم پنداشته مي شد. در پانزده سال گذشته بارها دراين زمينه ميان افغانستان، ايران و هند رايزني و مذاکره صورت گرفته است، اما اين مذاکرات بالاخره ديروز به ثمر نشست و موافقتنامه اقتصادي سه جانبه توسعه بندر چابهار در جنوب شرقي ايران از سوي رهبران کشورهاي افغانستان، ايران و هند به امضاء رسيد.  هند ميخواهد به توسعه اين بندر کمک کند تا صادرات و دسترسي خود به بازارهاي افغانستان و آسياي ميانه را افزايش دهد.
رئيس جمهور کشور اين توافق را گامي براي توسعه همکاري هاي منطقهاي خواند. نخست وزير هند، اين قرار داد را گامي مثبت براي امنيت و ثبات و توسعه اقتصادي منطقه عنوان کرد.
موافقتنامه چابهار از يک طرف هند را از طريق ايران و افغانستان به آسياي ميانه وصل مي کند و از سوي ديگر به عنوان راه ترانزيت بديل و ارزان براي افغانستان به شمار مي رود. بندر چابهار مسير بهتر و ارزان تر براي واردات و صادرات کالاها نسبت به بندر کراچي پاکستان و بندر عباس ايران ارزيابي شده است. بنابراين مي تواند دشواري هاي افغانستان را براي واردات و صادرات کالاها تا حدي زيادي کاهش دهد. روابط تجاري افغانستان و پاکستان در سال هاي گذشته بارها تحت تأثير تنش هاي سياسي ميان دو کشور قرار گرفت و بر روند واردات و صادرات به موقع کالا از اين مسير مانع ايجاد کرد و اين امر ضربات شديد اقتصادي را به تجار افغانستاني تحميل مي کرد. از اينرو بندر چابهار مي تواند به عنوان يک بندر بديل نقش مهم و کارساز خود را در همه زمانها و بخصوص در حالت هاي بحراني ايفا کند و حجم فشارهاي اقتصادي بر افغانستان را کاهش دهد.
افغانستان اميدوار است که با افتتاح بندر چابهار، اين کشور گذرگاه انتقال اموال تجارتي براي کشورهاي محاط به خشکي آسياي ميانه باشد و از اين طريق سالانه ميليونها دالر درآمد داشته باشد. بندرچابهار و گذرگاه افغانستان به کشورهاي آسياي ميانه، باعث خواهد شد که فرصت براي سرمايه گذاري هند بر روي زيربناهاي حمل و نقل افغانستان مهيا شود.
بندر چابهار نقش تاريخي و طبيعي افغانستان را به عنوان چهار راه تجاري و نقطه وصل تجارت کشورهاي آسياي ميانه به کشورهاي آسياي جنوبي احيا خواهد کرد و بر توسعه روابط اقتصادي و تقويت امنيت و ثبات و ترميم و تحکيم مناسبات کشورهاي منطقه مفيد واقع خواهد شد.
امروزه افغانستان و کشورهاي منطقه و از جمله هند و کشورهاي آسياي ميانه به شدت در معرض تهديد تروريستان و گروه هاي افراطي قرار دارند و مبارزه مشترک با اين پديده يکي از اهداف کشورهاي منطقه را تشکيل مي دهد. اما مبارزه با تروريسم صرفا يک پديده امنيتي و ايديولوژيکي نيست که با همکاري هاي اطلاعاتي و نظامي کشورها قابل حل باشد؛ بلکه مبارزه با تروريسم به گونه بسيار پيچيده با مسايل اجتماعي و اقتصادي گره خورده است.  تقويت همکاري هاي اقتصادي و تلاش براي توسعه و پيشرفت همه جانبه، مي تواند يکي از راه حل هاي مناسب و مؤثر براي جلوگيري از نفوذ و گسترش تروريسم در اين بخش از آسيا به شمار بيايد.
يکي از عوامل گسترش تروريسم فقر و بيکاري است و گروه هاي تروريستي سربازان خود را از ميان مردمان فقير، بيکار و عقب مانده از لحاظ فرهنگي انتخاب مي کند. توسعه تجارت ميان کشورها و تقويت همکاري در انجام پروژه هاي بزرگ اقتصادي مي تواند به کاهش فقر و بيکاري در منطقه کمک کند. کاهش فقر و بيکاري به صورت مستقيم به معناي کاهش زمينه هاي نفوذ و فعاليت گروه هاي افراطي و خشن نيز به حساب مي آيد.
بنابراين افتتاح بندر چابهار علاوه بر اين که کشور بزرگ هند را به بازار آسياي ميانه وصل مي کند. اضافه بر اين که نقش محوري جغرافياي افغانستان را در توسعه تجاري منطقه بهبود مي بخشد، به صورت قطعي به امنيت و ثبات منطقه کمک کرده و مبارزه با تروريسم و افراط گرايي را آسان خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان