شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نقش و رسالت علمای کرام درقبال تأمین صلح

گفتمانی با عنوان ” نقش و رسالت علمای کرام درقبال تأمین صلح” با حضور ۳۰ تن از علمای جید و فعالین مدنی ولایت هرات برگزار شد.
این برنامه  از طرف کمیتۀ صلح ولایتی هرات با همکاری مالی دفتر یوناما جهت بازتاب نظریات مفید و ارزندۀ علما پیرامون صلح در تلویزیون خصوصی آسیا برگزار شد.

در این گفتمان تلویزیونی ۲۰ تن ازعلمای جید ولسوالی گذره و ۱۰ تن از فعالین حقوق زن و فعالین مدنی از مرکز شهر هرات اشتراک کرده بودند.

بر اساس خبرنامه شورای عالی صلح، گفتمان با مطرح شدن چهار سوال کلیدی ازسوی مجری برنامه آغاز یافت که ابتداء مولوی محمد افضل صفی زاده استاد مدرسۀ جامع هرات در مورد نقش و رسالت علما در تأمین صلح صحبت نموده گفت: عملکرد آنها در ولایت هرات به دور از تعلقات و گرایش های سیاسی بوده و علماء تا کنون همکاری خوبی با شورای عالی صلح داشته و دارند که البته تأمین صلح نسبی درکشور ما نتیجۀ سعی و تلاش علماء است.
سپس مولوی عبدالهادی وثیقی استاد دانشکده شرعیات دانشگاه هرات صحبت نموده گفت: تأمین صلح درکشور تنها و ظیفۀ علماء و دولت نیست بلکه تمام اقشار جامعه اعم از مرد و زن باید در راه رسیدن به صلح و نهادینه شدن فرهنگ صلح در جامعه دست به دست هم دهند. وی همچنان نقش جوانان و زنان را در تحکیم صلح و وحدت ملی و رسیدن به زنده گی مرفه با اهمیت خواند.
سپس مولوی جمال عبدالناصر حکیمی یک تن از علمای برجستۀ ولسوالی گذره و استاد تعلیمات اسلامی در ارتباط به وحدت نظر بین علمابخاطر آوردن صلح صحبت نمود.
متعاقباً قاری ابراهیم مخدوم یکی دیگر از علمای دین از ولسوالی گذره جایگاه صلح را از نگاه قرآن کریم که منحیث قانون اساسی دین اسلام میباشد مورد بحث قرار داد و گفت که رسالت علمای کرام در قبال صلح و حل منازعات فی ما بین اقوام یکی از موضوعات اساسی میباشد، زیرا علماء میتوانند منحیث اشخاص مصلح مردم را به راه درست رهنمایی کنند.
در اخیراشتراک کنندگان پرسش های شان را پیرامون موضوعات مربوط به گفتمان مطرح نمودند که توسط چهار تن از علمای متذکره پاسخ های لازم ارائه گردید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان