شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نمایشگاه فرهنگی هنری به هدف یکپارچگی مذاهب

دومین نمایشگاه فرهنگی – هنری، زیر نام اخوت از سوی فرهنگیان بلخ، به هدف یکپارچگی مذاهب شیعه و سنی و جلوگیری از نفوذ ایده‌های افراط گرایی به افکار مردم، در مزارشریف برگزار شد.

نگرانی‌ها از نفوذ ایده‌های افراطی در بین افکار عمومی افغان‌ها افزایش یافته است؛ اما در مقابل، تلاش ‌هایی نیز برای جلوگیری از نفاق مذهبی و نفوذ این گونه ایده‌ها جریان دارد.

پس از حملاتی که بر همایش‌های مدنی و مذهبی شیعیان در افغانستان از سوی داعش انجام شد، مردم از ایجاد نفاق مذهبی نگرانی دارند.

هرچند علما و سیاستمداران افغان نیز به نوبۀ خود مردم را به اتحاد و همبستگی دعوت کرده اند، اما این بار فرهنگیان در بلخ از طریق برگزاری نمایشگاه فرهنگی – هنری تلاش دارند جلو نفوذ دیدگاه‌های افراطی را در بین مردم بگیرند.

سید محمد موسوی مسؤول برگزاری این نمایشگاه در مزارشریف گفت: “ما به این نتیجه رسیده ایم که هشتاد درصد کارهای هنری در قالب تصویر است و دشمن هم دارد بلاخره در قالب تصویر و در قالب میدیا دارد با ما مبارزه می ‌کند. پس لازم است که جواب در مقابل دشمن داشته باشیم و این وحدت به صورت هنر و به صورت تصویر در اذهان عامه نقش ببندد و پایدار بماند.”

در نماشگاه فرهنگی – هنری ۱۳۰ اثر نقاشی، رسامی و صنایع دستی، از سوی فرهنگیان و شماری از عالمان دینی به هدف یکپارچگی مذاهب شیعه وسنی، در بلخ، به نمایش گذاشته شده است.

به باور آقای موسوی، گروه‌های افراطی از تن پوشه‌های رسانه‌یی و تصاویر سعی دارند افکار مردم را به سوی تندروی سوق دهند.

بازدیدکنندگان دومین نمایشگاه اخوت در بلخ با ستایش از راه اندازی این گونه نمایشگاه‌ ها از مردم می‌خواهند تا بر اساس اصول اسلامی فرهنگ همدیگر پذیری را در بین شان ترویج کنند.

سید عیسی حسینی مزاری یکی از کارشناسان اسلامی به صدای امریکا گفت، ایجاد اختناق و مخالفت بین پیروان دو مذهب تشیع و تسنن در افغانستان می‌تواند برای تطبیق اهداف افراط‌گرایان کمک کند.

آقای حسینی مزاری افزود: “این اختلافات از این خاطر است که بعضی مردم از اسلام دور استند یا هم جاهل اند از پیامبر و امامان چیزی نمی‌دانند یا هم متعصب اند و یا هم عوامل دشمن دارند عمل میکنند که مشکلاتی را به وجود آورده اند.”

هفتۀ گذشته نیز نشست علمی زیر نام «افراط گرایی و افغانستان» در کابل برگزار شد. استاد معارف اسلامی در این نشست تأکید کردند که فراطیت آموزه دینی ندارد؛ بلکه یک منبع سیاسی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان