شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نگرانی‌ از تلاش‌های حزب اسلامی برای رهایی فرماندهان زندانی طالبان

یک منبع در وزارت امور داخله ازتلاش‌های حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای رهایی فرماند‌هان طالبان اززندان‌های کشور ابراز نگرانی می‌کند.

این منبع به طلوع نیوز می‌گوید که هیآت حزب اسلامی به رهبری کریم امین با دیدار از زندان پلچرخی با فرماند‌هان زندانی طالبان دیدار کرده است.

درهمین حال آقای امین می‌گوید که در حدود دوهزار و شش صد زندانی حزب اسلامی در زندان‌های کشور اند و زندانی شدن افراد حزب اسلامی به نام طالبان را یکی از چالش‌ها در شناسایی زندانیان این گروه می‌داند.

کریم امین، نماینده حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، گفت: «وقتی در قسمت‌هایی عملیات می‌شود، همه مردمی که جمع می‌شوند و به زندان برده می‌شوند، به جرم طالبان بازداشت می‌شوند و این یک از مشکلات است و ما می‌خواهیم این مسأله را بررسی و تفکیک کنیم.»

اما یکی از جنرالان وزارت امورداخله می‌گوید که این هیئت با شماری از فرماندهان زندانی طالبان دیدار کرده است و در تلاش رهایی آنان است.

برخی از آگان می‌گویند که درپانزده سال گذشته نیروهای دولتی به ندرت با جنگجویان حزب اسلامی درگیر شده‌اند و نیز کمتر دیده شده است که نهادهای کشفی افراد وابسته به حزب اسلامی را بازداشت کرده باشند.

اجمل سایس، آگاه امورسیاسی، گفت: «اگر حکومت می‌خواهد که زندانیان حزب اسلامی را رها کند، باید تمامی اسناد افرادی که ادعا می‌شود عضویت حزب اسلامی را دارند، بررسی کند و پس از آن برای رهایی شان اقدام کند.»

انتظارها این استند که زندانیان حزب اسلامی پس از شناسایی دقیق و بربنیاد توافق نامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی رها شوند.

میرداد نجرابی، رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده گان، گفت: «اول یک بررسی دقیق باید صورت بگیرد و بعد از آن روشن شود که چه تعداد از زندانیان مربوط حزب اسلامی است، چه تعدادی دیگر هم که مربوط حزب اسلامی بوده و بعدها با طالبان یکجا شده‌اند، پس از آن برای رهایی شان اقدام صورت بگیرد. در غیرآن هر گونه مسوولیت به دوش دولت افغانستان است و قربانی‌های نیروهای امنیتی را در نظر بگیرد.»

با این همه حزب اسلامی انتظار دارد که حکومت افغانستان تا یک هفته دیگر در نامه رسمی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهان برداشتن تحریم‌ها بر رهبر و برخی از فرماندهان این گروه شود.

امین گفت: «از قرار معلومات حکومت افغانستان آخرین گفت و گوها را با اعضای دایمی وغیردایمی شورای امنیت سازمان ملل شروع کرده است و قرار معلوم تا یک هفته آینده درخواست رسمی حکومت افغانستان تسلیم شورای امنیتی سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای زیربط خواهد شد.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان