شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نگرانی جدی کرزی‌ از رقابت‌های پرتنشِ ابرقدرت‌ها در افغانستان

حامد کرزی رییس‌جمهور پیشین در نشست «گفت‌وگوی رایَسینا» در دهلی نو گفت: افغانستان در ۱۵ سال اخیر گواه جهان چند قطبی و چند پهلو بود.

او گفت که در زمان حکومت‌اش چندین‌ بار از ایالات متحده به پوتین شکایت کرد و از آنجایی که ابرقدرت‌های جهان در افغانستان همکار بودند، تنشی به میان نیامد؛ اما اکنون این قدرت‌ها به گونه‌ ای در برابر هم قرار گرفته‌اند.

آقای کرزی گفت: «من به رییس‌جمهور پوتین گفتم که من دربارۀ افغانستان نگرانی‌هایی دارم، زیرا به گونه‌ ای که ایالات متحده و متحدان غربی ما در برابر هراس‌افکنی می‌جنگند، ما را به کاهش تندرَوی در منطقه و افغانستان نمی‌رساند. ما می‌بینیم که تندروی در افغانستان با وجود قربانی‌های بسیار، رو به گسترش است.»

کرزی افزود: «این یعنی جهان چند قطبی چیزی‌است که ما برای تمام جهان آرزو می‌کنیم. و این چیزی است که ما در افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا سال‌های اخیر داشتیم. آیا هنوزهم در افغانستان چنین است؟ متأسفانه نه. آیا رفته رفته این را از دست می‌دهیم؟ بله.»

در همین حال، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، تأکید ‌ورزید که فشارها بر پاکستان باید افزایش یابد.

آقای مودی گفت: «پاکستان اگر می‌خواهد که با هند گفت‌وگو کند، باید از هراس‌افگنی کناره بگیرد.»

نارندرا مودی افزود: «تکمیل‌شدن ساختمان شورای ملی افغانستان و بند دوستی هند و افغانستان، نمونه‌های برجستۀ اراده ما برای گسترش پیشرفت‌ها و همکارهای ما در افغانستان استند.»

حامد کرزی درحالی از رویارویی مسکو و واشنگتن در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که روسیه به تازه‌گی پایگاه‌های نظامی ایالات متحده را در افغانستان پرسش‌برانگیز خوانده‌است و گفته‌است که با طالبان پیوند دارد و این گروه یک قدرت سیاسی است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان