شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نیروهای امنیتی با رفتار خشونت‌آمیز معترضان را در بامیان متفرق کردند

همزمان با سفر رییس‌جمهور غنی به ولایت مرکزی بامیان، شماری از فعلان مدنی و هواداران جنبش روشنایی در چوک الکین دست به اعتراض زدند.
شاهدان عینی می‌گوید که اعتراض هواداران جنبش روشنایی از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شده و معترضان به زور و با استفاده از موترهای آب‌پاش متفرق شدند.
عباس عارفی یکی از معترضان در تماس تیلفونی به اطلاعات روز گفت که در حال حاضر (ساعت۱۲ ظهر) معترضان از چوک الکین متفرق شده‌اند و قصد دارند دوباره به اعتراض و تجمع شان ادامه دهند.
او می‌گوید که صبح امروز بعد از تجمع معترضان در چوک الکین، نیروهای امنیتی ملی و گارد محافظت از ریاست‌جمهوری شماری از معترضان را پس از لت‌وکوب باخود برده‌اند و تاکنون از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.
به گفته‌ی منبع، معترضان با رفتار خشن نیروهای امنیتی مواجه شدند و کسانی را که نیروهای امنیت ملی و گارد محافظت از ریاست‌جمهور صبح امروز باخود بردند، تعداد شان حدود هشت نفر بودند.
این در حالی‌ست که شب گذشته نیز نیروهای امنیتی شماری از هوادارن جنبش روشنایی را که برای اعتراض امروز آمادگی می‌گرفتند، بازداشت کرده‌اند.
یک عضو شورای ولایتی بامیان گفته که ۱۲ نفر تا هنوز تحت نظر نیروهای امنیت ملی است.
جنبش روشنایی مدت بیش از چهار ماه است که بر تغییر مسیر لین برق ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ اعتراض دارد. هواداران جنبش روشنایی همزمان با سفر آقای غنی به بامیان که به منظور افتتاح برخی از پروژه‌ها به این ولایت سفر کرده، اعتراض کردند که با برخورد خشن نیروهای امنیتی مواجه شدند.

نی: افراد بازداشت شده در بامیان بدون قید و شرط رها شوند
در همین حال دفتر نی یا حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است که خبرنگاران و فعالان مدنی در تماس با نی از بازداشت حدود ۳۰ خبرنگار و فعال مدنی از سوی نیروهای امنیتی خبر داده است.
در اعلامیه نی آمده است: «افراد مذكور به‌دستور آقاى ظهير والى باميان از طرف امنيت ملى آن ولايت بازداشت شده‌اند. مقامات ضمن تأييد بازداشت به خبرنگاران محلى گفته‌اند كه تا برگشت آقاى غنى از باميان، افراد متذكره در بند خواهند بود.»
دفتر نی می‌خواهد که افراد بازداشت شده بدون قيد و شرط و به‌صورت عاجل رها شوند و عاملان بازداشت‌ها بايد جواب‌گوى قانون شكنى گسترده‌اش باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان