شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نیمی از شهروندان کابل خدمات شهرداری را “بد” می دانند

سید اکرام افضلی، رییس دیده بان شفافیت افغانستان، در کنفرانس مطبوعاتی ارائه این تحقیق گفت:” شهرداری کابل با مشکل جدی حکومتداری مواجه است و حکومت تا حال در این مورد توجه لازم را نداشته است.”
نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد نیمی از ۱۲۷۵ تن از باشندگانی که از ۲۱ ناحیه کابل که در این نظر سنجی شرکت کرده اند، عرضه خدمات شهرداری را بد می دانند.
میزان رضایتِ نزدیک به ۴۰ درصد آز شرکت کنندگان “خیلی بد” بوده و فقط ۷ درصد از باشندگان شهر کابل عرضه خدمات شهرداری را خیلی خوب و ۲۰ در صد دیگر “خوب” توصیف کرده اند.
در این نظرسنجی همچنین حد وسط عرضه خدمات و مدیریت شهرداری کابل، تنها ۴۴ در صد بوده که این رقم نشان دهنده فی صدی پایین ارایه خدمات شهرداری می باشد. سید اکرم افضلی افزود سهم گیری مردم در شفافیت و حسابدهی بسیار ضعیف است.
رئیس دیده بان شفافیت افغانستان تاکید کرد:” شهرداری کابل نتوانسته رضایت مردم را در حالی به دست آورد که کابل در بیشتر از یک دهه گذشته نقطه توجه تمام کمک کنندگان بین المللی بوده است. حکومت باید در قسمت ارایه خدمات، سهم گیری مردم در امر حکومتداری محلی، و انتخابات محلی به شمول شهرداری و روستاها بیشتر توجه کند.” بر پایه این گزارش که با عنوان “امتیاز دهی باشندگان کابل به خدمات شهری” و توسط واحد تحقیقاتی دیده بان شفافیت در قالب یک کارت نمره دهی در ۲۱ ناحیه از مجموع ۲۲ ناحیه کابل تهیه شده از بیش از ۱۲۵۰ تن از باشندگان این نواحی خواسته شده بود تا به عرضه خدمات شهرداری از بین گزینه های “بسیار خوب” یا “بسیار بد” یکی را انتخاب کنند.
برمبنای این تحقیق، از میان ۲۲ ناحیۀ شهر کابل، نواحی سوم و چهاردهم از نظر عرضه خدمات شهرداری مقام اول و ناحیه ۱۸ مقام آخر را به دست آورده است.
نمره دهندگان به این باور اند که نواحی ۱۹، ۱۸، و ۲۰ از جمله نواحی اند که کمترین توجه شهرداری به آن صورت گرفته و به همین دلیل میزان رضایت باشندگان این نواحی از شهرداری هم کمتر بوده است.
رئیس دیده بان شفافیت افغانستان یکی از عوامل کلیدی در میان شهروندان کابل که سبب چنین برداشتی از عرضه خدمات و کیفیت مدیریت شهرداری کابل گردیده است را عدم توجه و اولویت ندادن حکومت نسبت به شکل دادن پالیسی توسعه شهرسازی می داند.
نتایج به دست آمده از گزارش ” امتیاز دهی باشندگان کابل از خدمات شهرداری اما نشان می دهد که میزان رضایت مرم از عرضه خدمات شهرداری نسبت به گذشته افزایش یافته است.
در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان رضایت مندی مردم از خدمات شهرداری ۳۴ درصد بود اما در سال ۲۰۱۶ به ۴۴ در صد افزایش یافت و این نشان می دهد که خدمات شهری در نواحی کابل ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۴ بهتر شده است؛ یکی از دلایل آن را می توان تعهدات حکومت وحدت ملی مبنی بر توسعه شهری عنوان کرد.
این گزارش با به کار گیری شیوه نمره دهی از سوی باشندگان نواحی مختلف کابل توسط گروپ تحقیقاتی دیدبان شفافیت افغانستان در طول مدت هشت ماه و در ۵۸ صفحه تهیه گردیده است.
قابل ذکر است دیده بان شفافیت افغانستان (IWA) در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵ تاسیس گردید و در سال ۲۰۰۶ به عنوان یک نهاد مستقل جامعه مدنی عرض اندام کرد.
هدف دیدبان شفافیت افغانستان تبدیل شدن به یک بازیگر مرجع و پیشگام در تجزیه و تحلیل و عمل برای موضوعات مربوط به شفافیت، حسابدهی و مبارزه علیه فساد اداری می باشد.
ماموریت دیده بان شفافیت افغانستان، قراردادن فساد اداری در محراق توجه همگانی از طریق افزایش شفافیت، امانتداری و حسابدهی در افغانستان با استفاده از فراهم سازی تحقیقات پالیسی محور، انکشاف ابزارهای آموزشی و تسهیل گفتگوها برای تدوین پالیسی ها می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان