شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هر نشستی درباره افغانستان بدون حضور این کشور ارزش و مشروعیت ندارد

«محمود صیقل» نماینده‌ دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که هر گونه مذاکره در مورد افغانستان ، بدون شرکت و موافقت دولت این کشور ارزش و مشروعیت ندارد.

صیقل در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: رقابت‌های منفی کشورها در افغانستان منجر به درگیری در کشور می‌شود و برخی از کشورها با استفاده از نیروهای نیابتی در تلاش رسیدن به هدف‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود هستند.

وی گفت: نیاز است تا به شناسایی متجاوزان که در واقع مسئولان اصلی تحریک درگیری‌ها هستند، از نو توجه صورت گیرد.

نماینده افغانستان در سازمان ملل درخصوص حمله‌های اخیر تروریستی در هلمند، کابل و قندهار که مسئولیت برخی از آنها را گروه طالبان به دوش گرفت، از سازمان ملل متحد خواست که بر ضد کشور‌هایی که از تروریست برای مقصد‌های سیاسی استفاده می‌کنند اقدام جدی کند.

این دیپلمات افغانستانی تأکید کرد: جامعه‌ جهانی تا زمانی که برای از میان بردن پناهگاه‌های تروریستی  در بیرون از مرزهای افغانستان گام‌های اساسی بر ندارد، خشونت‌ها در افغانستان محو نخواهد شد.

صیقل افزود: چرخه‌ خشونت و ناامنی‌ها در افغانستان در منطقه‌ای از جهان که ما در آن هستیم ارتباط مستقیمی با حضور پناهگاه‌های امن در منطقه دارد، یعنی جاهایی که گروه‌های افراطی از حمایت‌های سیاسی، مالی، مادی و تدارکاتی به منظور تداوم فعالیت‌های شیطانی خود برخوردار می‌شوند.

نشست سه جانبه‌ای که به میزبانی روسیه در مورد افغانستان در مسکو برگزار شده بود، هر سه کشور توافق کرده بودند گفت‌وگوهای صلح بین افغانستان و گروه طالبان را زمینه سازی کند.

وزارت خارجه‌ روسیه همچنین اعلام کرده بود که این کشور و چین به عنوان عضوهای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به حذف نام برخی از افراد گروه طالبان از فهرست تحریم‌ها این سازمان توافق کرده‌اند.

این نشست به شدت از سوی وزارت خارجه‌ افغانستان انتقاد شد و شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت گفت که برگزاری یک نشست در مورد افغانستان و بدون حضور افغانستانی‌ها نگران کننده و سبب ایجاد‌ ابهام‌ها در مورد هدف‌های‌ چنین نشست‌ها می‌شود.

شبکه یک تلویزیونی افغانستان نوشت:  حمایت بین‌المللی کشورهای منطقه برای رسیدن افغانستان به صلح مهم است، اما باید این پروسه تحت رهبری افغانستان باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان