شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هفتمین نشست ریکا امروز در عشق‌آباد برگزار می‌شود

 قرار است امروز سه‌شنبه (۲۳عقرب) هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای راجع به افغانستان «ریکا» در شهر عشق‌آباد ترکمنستان برگزار شود.
در این نشست نماینده‌گان ۴۴ کشور و ۳۸ سازمان‌ بین‌المللی اشتراک می‌کنند. در هفتمین نشست ریکا در عشق‌آباد هیٲت بزرگی که در رٲس آن سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری قرار دارد حضور دارند. در این هیٲت رولا غنی، بانوی اول کشور و چندین وزیر افغانستان نیز شامل هستند. قرار است که هیات افغانستان در این نشست با نماینده‌گان کشورهای حوزه ریکا و دیگر کشورها به خاطر همکاری‌های اقتصادی بحث و گفت‌وگو کنند.
این نشست برای دو روز در شهر عشق‌آباد ادامه دارد. هدف اساسی هفتمین نشست ریکا ارزیابی پیش‌رفت‌های صورت گرفته از ششمین نشست ریکا، بحث روی چالش‌ها و موانع هم‌چنان نیازهای مالی و سرمایه‌گذاری در رابطه با پروژه‌های منطقه‌ای دارای اولویت در عرصه‌های انرژی، شبکه‌های ترانسپورتی، تسهیل تجارت و ترانزیت، مخابرات و ارتباطات، تقویت روابط همکاری بین تاجران و سرمایه‌گذاران در سطح منطقه و اعزام کارگران است. در کنار این موضوعات، قرار است که درباره ارایه طرح‌ پروژه‌های نو منطقه‌ای و ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین چارچوب ریکا، پروسه قلب آسیا در این نشست بحث و گفت‌وگو شود.
در هفتمین نشست ریکا پروژه‌های دارای اولویت تسهیلات چندوجهی ترانسپورتی و لوجستیکی، توان‌مندسازی اقتصادی زنان است.
قرار است که امروز صبح ساعت ۹، همایون رسا، وزیر تجارت و صنایع افغانستان در یک برنامه‌‌ی ویژه درباره همکاری‌های منطقه‌ای صحبت کند و سپس رولا غنی، بانوی اول کشور نیز در این نشست در باره زنان حرف بزند. هم‌چنان قرار است که بعد از ظهر امروز یک نمایشگاه از طرف بانوان کارآفرین و سرمایه‌گذار افغان نیز در هوتلی به‌نام «میزان» در شهر عشق‌آباد برگزار شود. با هیات کابل به عشق‌آباد نزدیک به ۲۰ خانم کارآفرین و سرمایه‌گذار نیز حضور دارند و قرار است که این نمایشگاه برای چند روز در این شهر ادامه داشته باشد. نماینده‌گان سکتور خصوصی افغانستان نیز در هفتمین نشست ریکا اشتراک دارند.
در روز اول و دوم هفتمین نشست ریکاردر اره دسترسی به تجارت و چالش‌های تجارت در منطقه نیز بحث‌هایی صورت می‌گیرد. در روز اول هفتمین نشست ریکا دیدارها و نشست‌های دو انبه میان مقامات افغانستان و ترکمنستان و هم‌چنان نشست‌های چند جانبه نیز برگزار می‌گردد. در روز دوم که نشست وزیران است، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری صحبت خواهد کرد. گفتنی است که توافق‌نامه‌ی راه لاژورد نیز در این نشست امضا می‌شود.
نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای راجع به افغانستان یا «ریکا» از ابتکار افغانستان است که نخستین نشست آن در سال ۲۰۰۵ میلادی در شهر کابل برگزار شد.
نشست ریکا هر دو سال یک‌بار در کشورهای مختلف منطقه‌ برگزار می‌شود. ششمین نشست همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی منطقه‌ای راجع به افغانستان نیز در کابل برگزار شد که نزدیک به ۴۰ کشور و ۳۰سازمان‌ بین‌المللی شرکت کرده بودند.
از دست‌آوردهای نشست ریکا می‌توان به افتتاح پروژه انتقال گاز تاپی، آغاز کار اجرای پروژه کاسا یک‌هزار، تکمیل مطالعات امکان‌سنجی پروژه انتقال برق ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، نهایی شدن متن موافقت‌نامه راه لاژورد که آماده‌ی امضا است، موافقت‌نامه چابهار، خط آهن آتامراد- امام‌نظر- آقینه و خط آهن خواف- هرات نام برد.

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان