شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » همکاری ایران و افغانستان در حوزه آموزش و پرورش توسعه می‌یابد

«رضا ملکی» رایزن فرهنگی ایران در دیدار با  «سعید منصور» رییس اداره معارف شهر کابل با تاکید بر گسترش روابط ۲ کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی گفت: کارگاه‌های آموزشی با حضور مدیران و معلمین مدارس تشکیل و با همکاری اساتید مجرب ایرانی در افغانستان برگزار شود.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از پایان این دوره‌های آموزشی، نمایندگانی از هر دوره برای کسب آموزش‌های تکمیلی به ایران اعزام شوند.

وی  برای گسترش روابط فرهنگی میان ۲ کشور خواستار امضای تفاهمنامه همکاری در سطح وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران شد.

 ملکی در بخش دیگری از سخنانش توانمندی  ایران را قدرت و اقتدار اسلام خواند و گفت: ایران هر چه دارد از اسلام است و این قدرت ملت و قدرت اسلام است که امروزه باعث افتخار تمام مسلمانان شده است.

رایزن فرهنگی ایران با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر، این ایام را ایام‌الله توصیف کرد و گفت: حاصل انقلاب ایران استقلال، آزادی و کوتاه شدن دست استکبار جهانی به ویژه آمریکا از سلطه بر یک کشور اسلامی و سایر مسلمانان جهان است.

وی گفت: ایران از آغاز انقلاب تا امروز تحت تحریم قرار داشته است؛ اما با مجاهدت، زحمات و تلاش‌های دانشمندان خود، امروزه در بسیاریِ از علوم و تکنولوژی‌های روز دنیا جزو ده کشور و حتی در مواردی جزو هفت کشور برتر جهان است.

رایزن فرهنگی ایران در افغانستان تمام پیشرفت‌های ایران را حاصل توکل به خدا، انقلاب اسلامی و خود باوری مردم دانست.

«سعید منصور»، رییس معارف شهر کابل نیز در این دیدار از زحمات رایزن فرهنگی ایران در افغانستان قدردانی کرد و فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه رشد و تقویت علم و فرهنگ در افغانستان را مؤثر خواند.

منصور، با اشاره به سفری که چندی پیش به همراه یک هیأت ۲۰ نفره از مدیران مدارس ولایت کابل به ایران داشت  و با تأکید بر مشترکات افغانستان و ایران گفت: مشترکات این ۲ کشور چنان است که در روزهای سکونتم در ایران حس می‌کردم در افغانستان هستم.

رییس معارف شهر کابل از پیگیری برای امضای تفاهم‌نامه بین ۲ کشور در امر آموزش سخن گفت و خاطر نشان کرد: درخواست امضای تفاهمنامه به وزارت معارف افغانستان ارسال شده است.

پایگاه اطلاع رسانی اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقل از  منصور نوشت: بعد از برگشت از  ایران با تشکیل یک کمیته بیست نفره، نظریات، پیشنهادات و نکاتی مربوط به همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران را گردآوری کرده و به وزارت معارف تحویل داده‌ام.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار با بزرگان و شخصیت‌های علمی ایران یادآور شد: خیلی‌ها می‌خواهند ایران و افغانستان روابط خوبی نداشته باشند؛ اما ما به این بدخواهان جواب دندان‌شکن می‌دهیم و می‌گویم این ۲ ملت عظیم، هیچگاه از یکدیگر جدا نخواهند بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان