شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » وضعیت مهاجران افغانستان در ایران بهتر از هرجای جهان است

«سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجرین افغانستان در رابطه با اینکه چرا برخی رسانه‌ها وضعیت مهاجران در ایران را وخیم دانسته‌اند، تاکید کرد: این رسانه‌ها اظهارات من را تحریف و یا برداشت نادرست کرده‌اند و تیتر روزنامه «۸ صبح» نیز کاملا برداشت معکوس از سخنان بنده است.

روزنامه «۸ صبح» روز یکشنبه افغانستان در صفحه اول خود تیتر «وضعیت مهاجران افغان در ایران وخیم‌تر از هرجای جهان است» را به نقل از وزیر امور مهاجرین افغانستان انتخاب کرده بود.

مشکلات مهاجرین افغانستان در کشورهای اروپایی

عالمی بلخی در گفت‌و‌گو با ایرنا با رد مطلب منتشر شده در این روزنامه، افزود که مشکلات مهاجران افغانستان در کشورهای اروپایی و پاکستان را در نشستی با رؤسای امور مهاجران ولایت‌های افغانستان تشریح کرده و گفته است که مهاجران افغانستان در کشورهای اروپایی با مشکلات زیادی از جمله خارج کردن آنان بصورت اجباری و دسترسی نداشتن به خدمات اولیه مواجهند.

وزیر امور مهاجرین افغانستان تصریح کرد که در جمهوری اسلامی ایران وضعیت مهاجران افغانستان بهتر ازهرجای جهان است زیرا مهاجران که در جمهوری اسلامی ایران بطور قانونی زندگی می‌کنند، به همه خدمات دسترسی دارند و مشغول کار و زندگی خود هستند.

بازگشت روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ مهاجر غیر مجاز از ایران

وی افزود: آن عده از مهاجران افغانستان که فاقد مدرک شناسایی در جمهوری اسلامی ایران هستند، توسط پلیس ایران بازداشت شده و به افغانستان فرستاده می شوند که شمار آنها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر در روز می‌رسد.

بلخی همچنین از تلاش دولت افغانستان برای حمایت از حقوق مهاجران افغانستان در کشورهای اروپایی خبر داد و افزود: ما در گفت‌وگوهای خود با تمامی کشورهای اروپایی درصددیم که آنان را متقاعد کنیم تا مطابق قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه مهاجرت با مهاجران افغانستان رفتار کنند.

هزینه بازگشت مهاجر توسط کشوری که پناهنده شده

وزیرامور مهاجرین افغانستان گفت: آن عده از مهاجران افغانستان که درخواست پناهندگی آنان از سوی کشورهای اروپایی رد می‌شود و ناگزیر به بازگشت هستند، هزینه بازگشت آنان به عهده کشوری خواهد بود که پناهجو در آن کشور درخواست پناهندگی داده است.

وی گفت: اگر افغانستان بازگشت این دسته از پناهجویان را نپذیرد، شرایط سختی را پیش رو خواهند داشت و احتمال زندانی شدن آنان در کشورهای اروپایی وجود دارد.

حمایت دولت افغانستان از پناهجویانی که باز می‌گردند

بلخی تاکید کرد: دولت افغانستان نیز مسئول است تا در قبال اتباع پناهجویی که در کشورهای اروپایی پذیرفته نمی‌شوند و برمی‌گردند، از آنان حمایت کند.

وزیر امور مهاجران افغانستان گفت: در پاکستان نیز به دلیل فشار و اذیت و آزار مهاجران روزانه بطور متوسط ۵ هزار نفر به افغانستان بر می‌گردند و قرار است نشستی در آینده نزدیک درباره حل مشکلات مهاجران افغان در پاکستان با حضور نماینده «UNHCR» برگزار شود.

وی پیش از این نیز در مجلس نمایندگان افغانستان گفته بود که اگر فضا برای مهاجران افغانستان در پاکستان تنگ نمی‌شد، رقم بازگشت آنان بسیار کمتر از رقم کنونی بود.

بیش از ۷ میلیون مهاجر در کشورهای مختلف جهان

افغانستان بیش از ۷ میلیون مهاجر در کشورهای مختلف جهان دارد که نزدیک به ۶ میلیون نفر از آنان در کشورهای ایران و پاکستان زندگی می کنند.

ایران و پاکستان گفته اند که نیمی از مهاجران افغانستان در این کشورها بدون مجوز قانونی اقامت دارند و از دولت افغانستان خواسته‌اند که مانع ورود غیرقانونی مهاجران به خاک کشورهای متبوع خود شوند.

حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی در کشورهای اروپایی، آمریکا و استرالیا زندگی می‌کنند که پس از ظهور گروهک تروریستی داعش، این کشورها قوانین سختگیرانه‌تری را برای مهاجران اتخاذ کرده‌اند و به شدت مانع ورود مهاجران به کشورهای خود می‌شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان