شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پاکستان اظهارات رییس جمهور غنی را در نشست وارسا خصمانه توصیف کرد

وزارت خارجۀ پاکستان موضع‌گیری‌های اخیر رهبران افغانستان را در جمع سران سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو در وارسا، تأسف‌بار و خصمانه توصیف کرده‌است.

از سوی هم، شماری از آگاهان سیاسی و نظامی در کشور این موضع‌گیری رییس‌جمهورغنی را می‌ستایند و می‌گویند که اسلام‌آباد از راه سیاسی باید به حاشیه کشانیده شود.

رییس‌جمهورغنی درنشست وارسا گفت که کابل برای تأمین صلح و ثبات، به جز از اسلام‌آباد، همکاری همه کشورهای منطقه را دارد.

اما پاکستان این گفته‌های رییس‌جمهورغنی را تأسف‌بار و خصمانه می‌داند

لب‌گشودن‌های رییس‌جمهورغنی از چه‌گونه‌گی عملکردهای پاکستان در برابر هراس‌افگنان در این نشستِ مهم جهانی در وارسا، رنجش دل‌ها را در اسلام‌آباد بیشتر ساخته‌است.

در این نشست رییس‌جمهورغنی گفته‌است که تمامی کشورهای منطقه، به غیر از پاکستان، افغانستان را در کار تأمین صلح و ثبات کمک می‌کنند.

صالح محمد ریگستانی، آگاه نظامی در واکنش به گفته های غنی چنین گفته است:”اقدامات پاکستان همیشه خصمانه بوده و اظهاراتش دوستانه.رهبران حکومت وحدت ملی در نشست وارسا یک موقف درست را گرفتند و خواست مردم افغانستان را بیان کردند.”

با این همه آنچه که درد سر ایجاد کردن ها از سوی اسلام آباد به کابل دانسته می شوند، سبب این گونه موضع گیری های افغانستان در برابر پاکستان شده است – موضع گیری هایی که در کار سرکوب هراس افگنی مهم گفته می شود.

رمضان بشردوست ، عضو مجلس نماینده‌گان گفته‌است: «پاکستان و افغانستان مثل دو زنی هستند که یک شوهر داشته باشند و تمام تصمیم به دست امریکا است. رهبران حکومت باید عمل کنند نه این که شعار بدهند.»

دیدگاه حکومت وحدت ملی در باره گفته های وزارت خارجه پاکستان چنین است:

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور گفته‌است: «رییس‌جمهور افغانستان بار ها تاکید کرده است که کشور های منطقه تروریزم را نباید به خوب و بد تقسیم کند. آنچه گفته شد کشور های مختلف جهان روی آن اجماع دارند.:

چگونگی موضع گیری های رییس جمهور غنی در برابر پاکستان در مجلس سنا نیز سرو صدا هایی را به بار آورده است.

فیصل سمیع ، سناتور گفته است: «واقعاً برای اولین بار است که رییس جمهور افغانستان در یک کنفرانس بسیار مهم در رابطه به مداخله آشکار نظامی پاکستان موضع گیری آشکار کرد.»

موضع گیری دیگر رییس جمهور غنی در نشست وارسا در برابر پاکستان این که با وجود تعهدات روشن پاکستان در روند صلح چهار جانبه، اسلام آباد هنوز هم فرق خطرناکی را میان هراس افگنان خوب و بد در عمل قایل می شود.

کابل به این باوراست که پاکستان تنها دربرابرطالبانی اقدام می کند که مخالف سیاست های اسلام آباد استند ودربرابرطالبان افغان وشبکه حقانی اقدام نمی کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان