شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پاکستان به دنبال دامن‌زدن به اختلافات درونی افغانستان است

روابط کابل – اسلام‌آباد طی چند سال گذشته بیشتر از هر زمانی تنش‌آلود بوده و سبب شده تا هر ۲ کشور همسایه به جای همکاری در برابر هم موضع بگیرند.

پاکستانی‌ها ادعای همکاری با دولت کابل و آن‌هم همزمان با اتهام بستن مبنی بر اینکه تروریست‌ها در خاک افغانستان پناهگاه دارند، همچنین دولتمردان افغانستان نیز پاکستان را به حمایت از تروریسم و سازمان‌دهی حملات تروریستی در خاک خود متهم کرده‌اند.

نشست‌ها و مذاکراتی مانند مذاکرات ۴ جانبه و ده‌ها دیدار و نشست بین مقامات ارشد طرفین انجام شده اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است، به این ترتیب روابط ۲ کشور از ماه‌ها به این طرف به سردی گرائید تا اینکه «نواز شریف» نخست وزیر و «سرتاج عزیز» مشاور امنیت ملی پاکستان اعلام کردند که در تلاش بهبود روابط با کابل هستند.

نزدیکی با کابل راه خروج پاکستان از انزوای جهانی

«غلام‌فاروق مجروح» عضو پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در واکنش به این اظهارات مقامات پاکستانی اظهار داشت: پاکستان با تلاش افغانستان به انزوای جهانی کشانده شده است.

وی اظهار داشت: لجاجت و تلاش‌های پاکستان در سطح جهان برای خروج از انزوا نتیجه‌بخش نبوده و به همین دلیل تنها راه‌حل مشکلات خود را نزدیکی با دولت کابل می‌داند، دولتی که عامل اصلی انزوای آن کشور شده است.

مجروح با تأکید بر اینکه پاکستان چین را میانجی قرار داده گفت: از طریق نزدیکی و بهبود روابط با کابل آن کشور می‌تواند جایگاه از دست رفته خود در سطح بین‌الملل را باز بیابد.

برای صدمین‌بار فریب پاکستانی‌ها را نخوریم

وی توضیح داد: در صورتیکه دولتمردان کابل فریب پاکستانی‌ها را بخورند، آن زمان پاکستانی‌ها به جامعه جهانی خواهند گفت که روابط خوبی با کابل داشته و دیگر نباید منزوی بمانند، در حالیکه پس از آن سیاست کشنده خود در قبال افغانستان را حفظ خواهند کرد.

این عضو پارلمان افغانستان با اشاره به مشخص بودن سیاست‌های کابل در قبال پاکستان و اسلام‌اباد در قبال افغانستان گفت:  به صداقت پاکستان در برابر افغانستان باور نداریم.

غلام‌فاروق مجروح افغانستان را یک کشور ضعیف و افغانستانی‌ها تشنه‌های صلح توصیف کرد و افزود: ما از هر اقدامی که در راستای برقراری صلح و استحکام روابط حسنه با هر کشوری که باشد، استقبال می‌کنیم.

وی توضیح داد: اما پاکستان در این خصوص از زمان تأسیس تاکنون در قبال افغانستان صادق نبوده و به همین دلیل از سرگیری روابط با آن کشور برای افغانستان بیهوده است.

مجروح تصریح کرد: زمانیکه پاکستان در عمل صداقت خود را ثابت و به صورت عملی در برابر تروریسم مبارزه کند، برای افغانستانی‌های نزدیکی روابط با آن کشور مطلوب خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتیکه اظهارات پاکستانی‌ها برای صدمین بار غیرصادقانه باشد، روابط کابل با آن کشور نباید نزدیک شده و سبب خروج پاکستان از جایگاه برحقش که انزوای جهانی است، شود.

عدم همسویی با هند برای نابودی پاکستان بزرگترین اشتباه تاریخی ما بود

این نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در مورد دلائل اصلی پیچیدگی‌ها در روابط ۲ کشور و تنش‌های موجود بین ۲ کشور گفت: پاکستان کشوری است که از پیکره خاک افغانستان و هند با حمایت انگلیس تأسیس شده است.

وی پاکستان را نتیجه اعمال فشار انگلیس بر افغانستان و هند دانست و تصریح کرد: با وجودیکه افغانستان تلاش کرده تا با آن کشور به عنوان یک کشور اسلامی و همسایه روابط حسنه برقرار کند، اما پاکستانی‌ها هر اقدام دوستانه کابل را زمینه شکست و نابودی خود تعبیر کرده است.

این عضو پارلمان افغانستان توضیح داد: زمانیکه هند در سال‌های نخست تأسیس پاکستان به آن کشور حمله کرد،  افغانستان باید در کنار هند کار پاکستان را یک طرفه می‌کرد که یکی از اشتباهات تاریخی ما نیز انجام ندادن همین مورد بود.

وی همچنین افزود: ما هیچگاه به دنبال تخریب، ویرانی و حذف پاکستان از نقشه جهانی نبوده و نیستیم، بلکه تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم به عنوان یک کشور همسایه و مسلمان در کنار پاکستان باقی بمانیم، اما پاکستان همواره به دنبال تضعیف ارتش و ملت افغانستان و دامن‌زدن به اختلافات درونی افغانستان بوده است.

مجروح در پایان سخنان خود تصریح کرد: افغانستان باید تاکنون مشکلات و اختلافات مرزی با پاکستان را حل می‌کرد، زیرا با این کار پاکستانی‌ها کمتر برای مداخله در امور ما تلاش می‌کردند.

این در حالی است که وزارت خارجه پاکستان امروز (یکشنبه) «زاهد نصرالله» را به عنوان سفیر جدید آن کشور در کابل نیز معرفی کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان