شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پرونده ۱۲ملیتی نوروز در یونسکو ثبت می‌شود

پرونده ۱۲ ملیتی نوروز با مدیریت ایران و پرونده فرهنگ پخت نان‌های نازک در یازهمین اجلاس کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت جهانی که که قرار است از ۸ تا ۱۲ آذر ماه جاری در آدیس آبابای کشور اتیوبی برگزار شود مطرح می‌شود.

با اعلام این خبر گفت: پرونده نوروز در مهر سال ۱۳۸۸ با عضویت ۷ کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید. در سال۹۳، با تقاضای الحاق پنج کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان  این پرونده  دوباره تدوین و به  یونسکو ارسال شد که قرار است در این نشست در قالب پرونده ۱۲ ملیتی نوروز به مدیریت ایران مطرح شود.

به گفته محمد حسن طالبیان پرونده چند ملیتی نوروز نخستین پرونده بین کشوری و مهم در یونسکو است که حوزه های فرهنگی مرتبط را در کنار هم قرار داده و همکاری‌های مشترک فرهنگی،  ظرفیت‌سازی و آموزش و سایر موضوعات بین کشوری  را فراهم ساخته است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده نوروز بزرگترین پرونده بین المللی یونسکو در جهت صلح و پایداری طبیعت و ملت‌های حوزه های مرتبط با این آیین و سنت است گفت: در این نشست  همچنین پرونده فرهنگ پخت نان های تخت همچون لواش که از سوی کشورهای ایران، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان ارایه شده نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت

محمد حسن طالبیان بررسی گزارش دوره‌ای  درخصوص نقالی و قصه گویی اجرایی ایرانی و دانش و مهارت لنج سازی و لنج رانی در خلیج فارس را از دیگر برنامه های این نشست عنوان کرد.

وی با اشاره به  ثبت پرونده نقالی؛ هنر قصه گویی اجرایی ایرانی و دانش و مهارت لنج سازی  در سال ۲۰۱۱ در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس نیازمند حفاظت فوری گفت: در این راستا گزارش ادواری اقدامات صورت گرفته به یونسکو ارسال می شود که بررسی  گزارش دوره ای در زمینه اقدامات حفاظتی در این زمینه که در  سال ۲۰۱۵ به یونسکو ارسال شده از جمله برنامه های نشست به شمار می رود.

تا کنون ده میراث ناملموس کشورمان همچون نوروز، موسیقی ردیفی ایرانی، قالیبافی استان فارس، آیین های پهلوانی، قالیشویی اردهال کاشان، تعزیه، روش سنتی قالیبافی در کاشان، موسیقی بخش های خراسان، فناوری ساخت لنج در جنوب و نقالی(قصه گویی)ایرانی، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان