شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پروژه‌های تاپی و کاسا-۱۰۰۰ با وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان شکست می‌خورد

«آندری کازانتسف» مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو وابسته به وزارت امور خارجه روسیه گفت: اجرایی شدن پروژه‌های تاپی و «کاسا- ۱۰۰۰» که آمریکا از آنها حمایت می‌کند، با وخیم شدن اوضاع امنیتی در افغانستان شکست خواهد خورد.

این کارشناس سیاسی روس در پاسخ به این سوال که پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه جوانب مثبت و منفی برای آسیای مرکزی  و افغانستان خواهد داشت؟ گفت، رئیس جمهور منتخب آمریکا معتقد است که این کشور باید در دیگر کشورها سرمایه کمتر مصرف کند و درآمد بیشتری به دست آرد. از این رو، احتمال می‌رود ترامپ در زمان ریاستش خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در دستور کار قرار دهد و در مجموع کمک‌های خارجی به کشورهای منطقه را کاهش دهد.

به گفته این کارشناس، وضعیت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری با دلائل مختلف، از جمله نفوذ داعش در این کشور وخیم‌تر می‌شود.

کازانتسف در پاسخ به این سوال که احتمال به سر قدرت رسیدن طالبان در افغانستان وجود دارد، افزود: اگر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه یابد، در حالی که در حال حاضر بخشی از این نیروها به خاورمیانه انتقال داده می‌شوند، در این صورت احتمال پیروزی طالبان در افغانستان بیشتر می‌شود.

مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو نفوذ طالبان در افغانستان برای کشورهای آسیای مرکزی بدون خطر عنوان کرد و افزود: اما وجود گروه‌های مختلف تروریستی بین المللی در این کشور می‌تواند خطراتی را در آینده برای این منطقه در پی داشته باشد که این یک تهدید اضافی برای روسیه، چین و ایران نیر محسوب می‌شود.

به گفته این کارشناس، دشوار‌ترین لحظه ژئوپولیتیک در رابطه به این تهدیدات به آسیای مرکزی در صورت پیروزی طالبان در افغانستان با موقعیت عربستان سعودی و قطر مرتبط است، زیرا این دو کشور تمایل جدی به گسترش درگیری‌ها از شرق میانه به افغانستان و آسیای مرکزی را دارند.

کازانتسف تصریح کرد: انتقال پول ها از شرق میانه به داعش و القاعده در افغانستان نشان می‌دهند که عربستان سعودی و قطر علاقه زیادی به گسترش جنگ در این مناطق را با هدف آزار دادن ایران و روسیه دارند.

مدیر مرکز تحلیلی دانشگاه دولتی روابط بین‌الملل مسکو در پایان سخنانش افزود: به تازگی آمریکا در پروژه های انرژی قزاقستان سرمایه گذاری کرده است که این موضوع هیچ ربطی به آسیای مرکزی ندارد زیرا واشنگتن، «آستانه» را از دیگر کشورهای آسیای مرکزی متمایز می داند و  آن را در محدوده آسیای جنوبی قلمداد می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان