شما اینجا هستید
اخبار » کابل: گذاشتن پیش شرط برای صلح پذیرفتنی نیست

حکومت افغانستان اعلام کرده است که گفت‌وگوهای صلح بربنیاد توافق نشست‌های چهارجانبه آغاز خواهد شد، اما گذاشتن پیش شرط از سوی گروه‌های مخالف پذیرفتنی نیست .

این درحالی است که طالبان در نشست ۲ روزه‌ی غیررسمی که به میزبانی نهاد پژوهشی “پگواش” در دوحه قطر برگزار شد، پیش شرط‌هایشان را برای آغاز گفت‌وگوهای صلح ارائه کرده است.

مهمترین پیش شرط‌های این گروه:
به رسمیت شناختن دفتر سیاسی این گروه در قطر
بیرون کردن نام رهبران گروه طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل
حذف انعام تعیین شده برای بازداشت یا از بین بردن طالبان
آزادی زندانیان طالب
پایان دادن به “تبلیغات زهرآگین” در برابر این گروه

محمد نعیم سخنگوی طالبان در قطر گفت: “ما پیش از این گفته بودیم و اکنون هم به جهانیان می‌گوییم که ما صلح می‌خواهیم، ما می‌خواهیم که مشکلات در افغانستان از راه گفت‌وگو حل شود و این پیام اساسی ما است، بر ما اتهام می بندند که ما صلح نمی‌خواهیم و به جنگ پافشاری می‌کنیم، ما در صورتی صلح می‌خواهیم که خواست طرف مقابل هم صلح باشد، اگر به جنگ، حذف کردن و کشتار ما پافشاری شود در آن صورت برخورد ما هم این چنینی خواهد بود”.

محمدعمر داود زی عضو شورای حراست و ثبات و انوارالحق احدی رئیس جبهه‌ی ملی نوین در میان کسانی هستند که از افغانستان در این نشست حضور یافته‌اند به نماینده‌گی از حکومت افغانستان کسی در این نشست شر کت نکرده است.

محمدعمر داوود زی عضو شورای حراست و ثبات افغانستان در این باره خاطرنشان کرد: “ارزیابی من این است که این آغاز خوب است و فضای مثبت میان شرکت کننده‌گان وجود دارد بر یک سلسله موضوعات بحث صورت گرفت. در بحث‌های امروز چند نقطه‌ی مشترک وجود داشت که می‌شود از آن در آینده برای راهکار گفت‌وگوهای صلح کار گرفت، اگر ما توانستیم از این نقطه‌های مشترک درست استفاده کنیم، راهی برای گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان باز خواهد شد.”

درهمین حال حکومت افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوهای صلح بربنیاد توافق نشست‌های چهارجانبه آغاز خواهد شد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رئیس جمهور در این باره تأکید کرد: “ما با گروه هایی مذاکره می کنیم که خشونت را ترک کنند؛ اعمال تروریستی را ترک کنند و آنچه را که در نرم های بین المللی وجود دارد را به عنوان یک اصل بپذیرند”.

حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح و یکی از گفت‌وگو کننده‌گان در دور نخست گفت‌وگوهای صلح می‌گوید که پیش شرط های طالبان تازه نیستند، این عضو شورای صلح هر نشستی را بدون حضور حکومت افغانستان بی نتیجه می‌داند و می‌گوید هر پیش شرطی باید در میز گفت‌وگو های صلح بیان شود.

وی در این باره گفت: “این درحالی است که دو طرف در میز گفت وگوها بحث ها را مطرح کنند و این پیش شرط ها می تواند بعضی موانع را ایجاد کند”.

جاوید کوهستانی آگاه امور سیاسی معتقد است: “کسانی که در آینده با حکومت افغانستان گفت وگو میکنند توسط پاکستان انتخاب می شوند، اون ها هستند که باید شرایط شان را مطرح کنند، آن شرایطی را که فعلا مطرح کرده اند شامل این جدول نیست”.

در این نشست رهبری هیأت ۱۱ ‌نفرهی طالبان در این نشست را عباس ستانکزی مسئول دفتر سیاسی این گروه در قطر برعهده داشته است.

این درحالی است که گروه هماهنگی چهارجانبه توافق کرده است که سومین نشست چهارجانبه به روز ۱۷ ماه دلو در اسلام آباد برگذار خواهد شد و زمان و مکان گفتوگو های صلح در این نشست مشخص میشود، حکومت افغانستان دو ماه برای آغاز گفتوگوهای صلح مهلت تعیین کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان