شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کای آیده: بستن دفتر طالبان در قطر اشتباه است

کای آیدی، رییس پیشین یوناما در افغانستان در یک گفت و گویی ویژه با طلوع نیوز می‎‏گوید که بستن دفتر طالبان در قطر، اشتباه خواهد بود.

او که به تازه گی به کابل برگشته است، تأکید می ورزد که تماس سودمند با طالبان امکان پذیر است و این تماس به گونۀ نظام مند و از راه های درست باید انجام شود.

کای آیده می افزاید: «تماس با معنا با طالبان امکان دارد. این تماس ها باید به گونۀ سیستماتیک و از راه های درست به پیش بروند. من به این نظر استم که دفتر دوحه به عنوان یک آدرس خوب در این زمینه است. حتی می تواند نقش مهم تر نیز بازی کند. بحث هایی که این دفتر بسته شود یا نه، بستن این دفتر یک اشتباه خواهد بود. این دفتر باز شده بود که آدرسی برای تماس میان این کسانی باشد که صلاحیت دارند. اگر این روند آغاز شود، این ثابت خواهد شد که این دفتر ارزش دارد.»

رییس پیشین یوناما می گوید که اگر حکومت افغانستان می خواهد گفت وگوهای صلح به ثمر برسد، به طالبان به گونه یی باید مشروعیت بدهد.

وی اظهار داشت: « به نظر من در هر نبرد زمانی که حکومت با یک گروه شورش گر کنار می آید، باید به آن حرکت نوعی از مشروعیت را بدهی، این در همه جا رخ می دهد و غیر قابل برگشت است. زمانی که حکومت کولمبیا با گروه های مخالف به گفت وگو پرداخت به گروه فارک مشروعیت خاص داد. به نظر من این در مقایسه با منافعی که از آن به دست می آید یک موضوع کوچک است. و به نظر من این نباید بزرگ جلوه داده شود. این بسیار عجیب نیست که جامعه جهانی طالبان را در گفت وگو با حکومت ببیند و یا آنان را در داشتن یک دفتر ببیند.»

وی هم چنان راهبرد تازۀ امریکا را به سود افغانستان می داند، اما تأکید می ورزد که این راهبرد با ادامۀ روند صلح، باید تقویت شود.

کای آیده تصریح کرد: «اگر به راهبرد تازۀ امریکا دیده شود، از نظر نظامی تصمیم بیشتر ساختن شمار نیروها درست بود. از نظر سیاسی نیز مهم بود. همچنان از لحاظ مورال نیروهای افغان این یک تصمیم خوب بود. اما این یک کار کوتاه مدت است. و باید توسط دیگر تلاش ها یعنی روند صلح تقویت شود. اگر ما بتوانیم این دو روند را به یپش ببریم، پس می توانیم این ممکن خواهد بود که به جایی برسیم.»

کای آیده، از ماه مارچ سال دو هزار و هشت تا ماه مارچ سال دو هزار و ده میلادی نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در افغانستان بود.  او در بارۀ اوضاع افغانستان در این دوره، یک کتاب نیز نوشته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان