شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کشور های غربی اجازه ورود کالا‌های ایرانی به افغانستان را ندادند

«محمود سیادت» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در همایش «اقتصاد افغانستان و توسعه تعاملات اقتصادی با ایران» در دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: افغانستان تا زمان سلطنت ظاهرشاه چندان در حوزه صنعت ظاهر نشده بود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: با کودتایی که در این کشور صورت گرفت، سرمایه های کوچک و بزرگ تبدیلی در این کشور بنیان گذاشته شد.

وی ادامه داد: عمدتاً در این کشور کالاهای سوبسیدی شوروی در اختیار مردم قرار می گرفت، اما با بروز برخی درگیری‌ها، مهاجرت‌های مردمی در این کشور آغاز شد، افغانستان اقتصاد قدرتمندی نداشت.

افغانستان در حوزه مهاجرت فرصت‌ زیادی از دست داد

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود: چراکه پس از ۴ دهه روی کار آمدن دولت‌های متضاد در این خطه نمی‌توان انتظار زیادی از این کشور داشت، اینکه امروز این کشور هنوز سرپاست، جای تعجب دارد.

سیادت خاطرنشان کرد: با این حال افغانستانی‌ها در مهاجرت بسیار پیشرفت های خوبی داشتند و تجار زبده ای پرورش دادند  و این کشور در حوزه مهاجرت فرصت‌های زیادی را از دست داده و ما نیز از این مسأله استفاده نکردیم.

وی افزود: البته این ناشی از بی برنامگی ما بود، چراکه پس از انقلاب با سیل مهاجرین افغانستانی به ایران مواجه شدیم ولی هیچ برنامه‌ای برای آنها نداشتیم و علاوه بر این به علت مشکلات ما با دنیا کسی در این زمینه به ما کمکی نکرد.

در کشور افغانستان تاجر بسیار زیاد است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: در واقع این مهاجرین نتوانستند توانمند بشوند، ما امروز در این کشور با کمبود توانمندی‌های مدیریتی رو به رو هستیم این در حالیست که در افغانستان تاجر به شدت زیاد است.

سیادت گفت: متاسفانه در حوزه های مدیریتی امکان یادگیری توانمندی‌های مدیریتی برای این مردم ایجاد نشده است، پس از ورود آمریکایی‌ها به افغانستان تمام الگوهای آن به افغانستان وارد شد.

وی افزود: با تزریق پول فراوان به این اقتصاد سنتی فساد زیادی ایجاد شد و بافت سنتی و آرام زندگی افغانستان بر هم زده شد، در واقع در این جامعه نوعی از خود بیگانگی حاکم شده و پس از خروج آمریکایی‌ها از این کشور شوک بزرگی به این مردم وارد شد.

افغانستان در قلب آسیا و قابل دسترسی به چین و هند

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: افغانستان به دلیل اینکه در قلب آسیا استقرار یافته به چین و هند دسترسی داشته و می‌تواند نفت شمال را کنترل کند.

سیادت با بیان اینکه امروز خارجی‌ها از این کشور رفته اند؛ چراکه نمی‌خواهند پول بیشتری در این منطقه خرج کنند، گفت: امروز سایر کشورها می‌توانند به  افغانستان ورود یابند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان افزود :  در این مدت که غربی‌ها در افغانستان حضور داشتند، کوچکترین اجازه‌ای به حضور ایرانیان داده نشده و هیچگاه کالای ایرانی به این کشور وارد نشد، این در حالیست که بهترین کالا و خدمات می تواند از ایران به این کشور وارد شود.

بزرگترین ویژگی برای ارتباط با افغانستان زبان مشترک

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین ویژگی ما برای ارتباط با افغانستان زبان مشترک است، امروز و بعد از خروج غربی ها از این کشور، افغانستان کشوریست که در همه ابعاد نیازمند بازسازیست و پیش از اقتصاد باید زیرساخت‌های اجتماعی و اخلاقی آن بازسازی شود.

ایسنا به نقل از سیادت نوشت:  افغانستان کشور فرصت‌هاست و در حوزه های فکری و مدیریتی نیازمندی های زیادی دارد. امروز به دلیل اختلافات کشورهای منطقه با هم، ایران و خصوصا خراسان بهترین راه برای همکاری با افغانستان است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: با آمدن ترامپ در غرب واگرایی زیادی بین کشورهای اروپایی و آمریکا در حال وقوع است و امروز فرصت‌ها در حال به وجود آمدن است و این کشورها می‌خواهند از ایران به عنوان پلی برای ارتباط با کشوری مانند افغانستان بهره‌مند شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان