شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کماندوهای طالبان در هلمند

از دو هفته به این‌طرف جنگ در هلمند شدت یافته است. در حال‌حاضر، طالبان جنگ را از ولسوالی‌های این ولایت به سمت لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند متمرکز کرده‌اند. نمایندگان مردم هلمند در پارلمان گفته‌اند طالبان اکنون تپه‌ی سرکار را تصرف کرده‌اند. تپه‌ی سرکار یک منطقه‌ی استراتژیک و مسلط بر لشکرگاه است. این‌که چرا نیروهای امنیتی در حال «عقب‌نشینی تاکتیکی» اند و جنگجویان طالب دست بالای در جنگ هلمند دارند عوامل زیادی دارد. به‌تازگی خبرگزاری اسوشتیدپرس گزارش داده است که طالبان با نیروی تازه‌نفس که قابلیت‌های متفاوتی با دیگر جنگجویان طالبان دارد در هلمند با نیروهای امنیتی می‌جنگنند. یکی از فرماندهان طالبان حضور کماندوهای طالبان را در این ولایت تأیید کرده و گفته است این نیرو به مرز سه‌صد تن می‌رسد. رییس شورای ولایتی هلمند نیز گفته است کماندوهای طالبان زیر نام «سره خیته» مجهز به دوربین‌های شب‌بین هستند و بیشترین حملات‌شان نیز از طرف شب صورت می‌گیرد.
کریم اتل؛ عضو شورای ولایتی هلمند گفته است طالبان کنترل ۸۰ درصد ولایت هلمند را به دست گرفته‌اند. به گفته‌ی این عضو شورای ولایتی، تلفات نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر به صدها تن می‌رسد.
روایت حکومت از جنگ هلمند متفاوت از گفته‌های نمایندگان پارلمان و شورای ولایتی، باشندگان ولایت هلمند و متفاوت از گزارش‌های مستقل است که از سوی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود. وزارت دفاع تلفات جنگجویان طالب را ده‌ها تن گزارش می‌دهد و سقوط ولسوالی‌ها و پاسگاه‌های امنیتی را «عقب‌نشینی تاکتیکی» می‌خواند.
هلمند به‌دلیل کشت و قاچاق مواد مخدر، برای طالبان منطقه‌یی حیاتی به‌شمار می‌رود. تریاک و قاچاق آن برای طالبان یک منبع مهم عایداتی است و بخش اعظمی از مصارف جنگی طالبان از همین منبع تأمین می‌شود. به همین خاطر، در یک‌و‌نیم دهه‌ی گذشته به‌رغم حضور نیروهای بین‌المللی در هلمند، طالبان بخش‌هایی از هلمند را کنترل می‌کردند.
آن‌چه اکنون در هلمند جریان دارد، غیر از تریاک به عوامل دیگری نیز ارتباط دارد. نظر به گزارش‌ها، هلمند بیشترین «ارتش ارواح» یا سرباز خیالی را دارد. سربازان خیالی ناشی از فساد است و مقامات محلی از موجودیت سربازان خیالی نفع می‌برند. چه سربازانی که کشته شده‌اند یا صفوف نیروهای امنیتی را ترک کرده‌اند ثبت دفتر نشده و مسئولین محلی امکانات و معاش آن‌ها را گرفته اما به حکومت گزارش نداده‌اند. بخش دیگری از وخیم شدن وضعیت امنیتی هلمند را به مسئولین امنیتی پیوند می‌دهند. این‌که گویا مقامات محلی در ناامنی و جنگ جهت رونق تجارت تریاک در هلمند نقش دارند. اما هلمند نزدیک به دو سال گذشته بیشترین عزل و نصب را تجربه کرده است و این خود نه‌تنها سبب بهبودی اوضاع نشده بلکه به بی‌ثباتی بیشتر دامن زده است.
نکات فوق کم یا بیش در وخیم شدن وضعیت امنیتی هلمند سهم دارند. اما نمی‌توان کل جنگ هلمند را در تجارت تریاک، سربازان خیالی یا فساد و بی‌کفایتی مقامات محلی این ولایت نسبت داد. زیرا این تنها هلمند نیست که در کام جنگ می‌سوزد بلکه همانند هلمند، ولایات دیگر نیز به چنین سرنوشتی دچار شده است.
سیاست امنیتی را که حکومت وحدت ملی طرح و در سراسر کشور دنبال می‌کند تأثیر چشم‌گیری بر گسترش جنگ داشته است. صرف‌نظر از این‌که اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی طالبان را «مخالفین سیاسی» خواند یا حتا زمانی دوست و دشمن را تعریف کرد حاضر نشد تمام طالبان را دشمن خطاب کند، برخی از مقامات ارشد امنیتی حکومت با طالبان همکاری دارند. فرمانده ولایت میدان وردک یکی از این نمونه‌هاست. توقع نداشته باشیم تا زمانی که چنین سیاست امنیتی در سطح کلان به اجرا گذاشته شود، امنیت بهبود پیدا کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان