شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یوناما: عاملان کشتار میرزاولنگ باید پاسخ‌گو باشند

در پی قتل عام مردم در دره میرزا‌ولنگ ولایت سرپل، یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد خواستار پاسخ‌گویی عاملان این کشتار شده است.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان روز یک‌شنبه، ۲۹ اسد گزارش تحقیقی‌ای را از کشتار غیرنظامیان دره میرزاولنگ به نشر رساند که نشان می‌دهد ۳۶ غیرنظامی را گروه طالبان و داعش در این دره کشته‌اند.
در گزارش یوناما ذکر شده که نیمی از این کشتارها، روز شنبه، ۱۲ اسد هنگامی رخ داده که طالبان و داعش بر خانواده‌هایی که در تلاش فرار از روستای میرزاولنگ بودند، شلیک کرده‌اند.
تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در کشور هدف‌گیری مخوف غیرنظامیان و کسانی که از جنگ دست کشیده بودند را نقض آشکارای حقوق بین‌المللی دانسته و خواسته است که عاملان این روی‌داد باید پاسخ‌گو باشند.
بر اساس قانون بین‌المللی بشر‌دوستانه، غیر نظامیان و افرادی که از جنگ دست بر می‌دارند، از تعرض دشمن مصون می‌مانند، اما گروه طالبان و داعش با نقض این قانون غیرنظامیان را در میرزاولنگ هدف حمله قرار دادند.
گفتنی است که حکومت افغانستان نیز متعهد بر اجرای قانون بین‌المللی بشردوستانه شده است.
بر اساس این قانون نیرو‌های امنیتی هم مکلف می‌باشند که در حین عملیات‌شان متوجه حفظ جان غیرنظامیان باشند.
در همین حال یوناما تأکید کرده که آنان، هیچ مدرکی را که آزار و اذیت جنسی زنان، به اسارت‌بردن آنان و یا سربریدن افراد را نشان بدهد، پیدا نکرده‌اند.
دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان، هم‎چنان گفته که از تحقیقات و بررسی‎های جدی در باره‌ی روی‌داد میرزاولنگ حمایت کرده و گفته که این دفتر با متضرران این روی‎داد کمک خواهد کرد.
با آن‌که یوناما تعداد کشته شده‌ها را در دره میرزاولنگ ۳۶ تن اعلام کرده است، اما مقام‌های محلی ولایت سرپل به رسانه‌ها گفته که حدود ۵۰ تن در این دره توسط طالبان و داعش به شکل بی‌رحمانه و غیر انسانی کشته شده‌اند.
به روز پنج‌شنبه، ۱۲ اسد گروه طالبان و داعش از چند محور بر روستای میرزاولنگ، ولسوالی صیاد، ولایت سرپل هجوم بردند و بعد از شکستن مقاومت نیرو‌های خیزش مردمی این روستا را سقوط داده به قتل عام مردم آغاز کردند.
این گروه ده‌ها تن از باشنده‌گان این دره را نیز به اسارت خود گرفته بودند که با تلاش متنفذین محل بعد از چند روز رها شدند.
در عین حال شماری از باشنده‌گان این دره از عمل‌کرد نیرو‌های امنیتی شکایت کرده می‌گویند که آنان برای پس‌زدن دشمن زود اقدام نکرده‌اند.
آنان هم‌چنان می‌افزایند که بیش‌تر باشنده‌های این دره به مرکز ولایت سرپل بی‌جا شده‌ و نیاز شدید به کمک دارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان