شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ۱۳۱۰ تن ، قربانیان سال ۲۰۱۵ ماین در افغانستان

تازه ترین گزارش سالانه ” کمپاین بین المللی منع ماین های زمینی” (ICBL) حاکی از افزایش تعداد قربانیان ماین در کشور های مختلف بشمول افغانستان می باشد.

آقای “اسلام محمدی” رییس اجراییه این کمپاین می گوید: “براساس این گزارش قربانیان سال ۲۰۱۵ در افغانستان ۱۳۱۰ تن بوده و ۱۴ تن بیشتر از سال ۲۰۱۴ می باشد.

مخمدی علاوه کرد: تمام قربانیان ماین در افغانستان در سال ۲۰۱۵ افراد ملکی به شمول ماین پاکان بوده اند و ۳۴% تمام قربانیان را اطفال تشکیل می دهند که از این میان به تعداد ۷۷۸تن زخمی و ۵۳۲ تن کشته شده اند.

وی افزود: “در سال گذشته ۳۵.۴ کیلومتر مربع زمین آلوده افغانستان از ماین، پاک سازی شده است و در حالی که بیشترین کمک جامعه جهانی در بخش ماین پاکی به ارزش ۵۲.۶ میلیون دالر امریکایی از ۱۷ تمویل کننده بزرگ بدست آمده است.

آقای محمدی می گوید: “یکی از بخش های مهم پروگرام ماین پاکی در قالب میثاق های منع ماین های ضد پرسونل و منع مهمات خوشه ای، کمک به قربانیان ماین و مهمات خوشه ای است. در حالی که افغانستان منحیث عضو این دو میثاق در این زمینه مسوولیت حقوقی دارد، اما همکاری به قربانیان در اولولیت دولت افغانستان و حتی تمویل کنندگان و موسسات ذی دخلی چون مرکز ماین پاکی ملل متحد نبوده است .در نتیحه کم ترین توجه در این عرصه شده است و اکثریت موسساتی که در این بخش فعالیت می نمایند، دچار کمبود منابع مالی هستند.

وی نگرانی جدی خود را از افزایش قربانیان و کاهش در فعالیت های همکاری به قربانیان ماین ابراز می دارد و این امر را بیانگر عدم توجه کافی دولت در این عرصه می پندارد.

در همین حال، حاجی “احمد شاه اعظمی” رییس مرکز اجتماعی معلولین می گوید: ” افراد ملکی که در اثر ماین ها و مهمات منفجرنشده معلول گردیده اند نیاز به کمک و حمایت جدی دارند.

وی افزود: “ارگان های ذیربط باید یک پلان ملی منسجم و واضح به منظور رفع نیازمندی های افراد متاثر از ماین ها و دیگر افراد دارای معلولیت ساخته و تطبیق نمایند”.

به گفته او با انجام این کار، زمینه برای دسترسی به محیط فیزیکی، فرهنگی، صحت، تعلیم و تربیه، اطلاعات و ارتباطات، بازتوانی، درمان های روحی و روانی اشخاص دارای معلولیت را فراهم می کند تا از همه حقوق بشری و آزادی های اساسی بطور کامل برخوردار گردند.

علی احمد نوابی یکتن از معلولین و کارمند وزارت کار، امور شهدا و معلولین به خبرگزاری آوا ، گفت: “جمهوری اسلامی افغانستان منحیث عضو میثاق منع ماین ها ضد پرسونل و کنوانسیون بین المللی حقوق اشخاص دارای معلولیت، تعهد حقوقی دارد تا به تمام حقوق و نیازمندی های همه افراد متاثر از ماین ها و مهمات منفجر نشده و دیگر افراد دارای معلولیت، رسیدگی نماید”.

به گفته وی، در صورت تطبیق درست این دو کنوانسیون خاصتاً در بخش تعلیم، صحت، کار، حمایت روانی و شمولیت اجتماعی ، مشکلات اشخاص دارای معلولیت تا حد زیادی رفع خواهد گردید که باعت تحقق حقوق بشری و تامین عدالت اجتماعی در جامعه خواهد گردید.

آقای “نوابی” از دولت و موسسات ذی دخل می خواهد تا دراین زمینه، بخصوص همکاری به قربانیان ماین، توجه جدی نموده تا مشکلات قربانیان کاهش یابد و از طرف دیگر به قربانیان دارای معلولیت کمک لازم صورت گیرد”.

آمار و ارقام نشان می دهد که استفاده از ماین های دست ساز ( Victim Activated IEDS ) در افغانستان در حال افزایش است. علاوه بر ماین های دست ساز، ماین های ضد پرسونل، ماین ضد وسایط نقلیه، بقایای بمب های خوشه ای و مواد منفجر ناشده از جنگ باعث قربانی شدن افراد ملکی در افغانستان شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان