شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ۲۰۰۰ عنوان کتاب شعر افغانستان در جشنواره شعر فجر ارزیابی می‌شود

«محمدکاظم کاظمی» شاعر افغانستانی و دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: حدود ۲ هزار عنوان کتاب شعر افغانستان که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده برای داوری در این جشنواره مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این آثار در کابل گردآوری شده و داورانی از اتحادیه نویسندگان افغانستان به ریاست «رضا محمدی» شاعر توانمند این کشور آثار را مورد ارزیابی مقدماتی قرار می‌دهند که احتمالاً حدود ۵۰ یا ۱۰۰ عنوان شاخص برای داوری نهایی به ایران ارسال می‌شود.

وی افزود: ۱۰ سال از آغاز جشنواره شعر فجر می‌گذرد طبیعی بود با توجه به عدم حضور آثار افغانستان در سال‌های گذشته برای امسال تمام آثار منتشر شده در این کشور در این مدت برای داوری در جشنواره جمع آوری شود ولی از سال آینده تنها کتاب‌های همان سال مورد داوری قرار خواهد گرفت.

کاظمی حضور شعر افغانستان در جشنواره فجر را یک اتفاق بسیار نیک دانست و گفت: باید کم کم رویکردمان به سوی شعر فرامرزی باشد و در قید و بندهای مرزهای جغرافیایی نباشد.

وی افزود: با توجه به اطلاعات کمی که مردم ایران از شعر افغانستان می‌دانند این جشنواره می‌تواند پنجره‌ای برای آشنایی با ادبیات خارج از ایران به سوی آن‌ها باز کند.

این شاعر افغانستانی با اشاره به اینکه شعر افغانستان رنگ و بوی خاصی دارد، اظهار کرد: در دو دهه گذشته شعر این کشور با یک رشد قابل توجهی همراه بوده  و برخلاف گذشته که تنها با چند چهره شناخته می‌شد امروز وضعیت خیلی فرق کرده است.

کاظمی درمورد ارزیابی‌اش ازجشنواره شعر امسال تصریح کرد: آثار در مراحل اولیه داوری است و نمی‌توانم قضاوت دقیقی از کار داشته باشم ولی با توجه به اینکه سال ۹۴ شاعران آثار خوبی منتشر کرده‌اند حدس می‌زنم آثار برگزیده قابل توجهی انتخاب شود.

دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر افزود: با توجه به پیشرفتی که در شعر فارسی در سال‌های گذشته در نسل جوان می‌توان دید تصور می‌کنم شعر شاعران جوان در یازدهمین جشنواره فجر موقعیت بهتری خواهد داشت.

کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: درجشنواره شعر فجرعلاوه بر تلاش برای جلب توجه عمومی مردم به شعر، پاسداشتی از زحمات شاعران سرزمین شعر است که به عنوان خادمان فرهنگی و ادبیات شناخته می‌شوند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان