شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » از نظر سیاست پولی در حالت ثبات قرار داریم

در حالی‌که ارزش افغانی در برابر دالر در روزهای اخیر سیر نزولی خود را طی می‌کند، خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی می‌گوید افزایش نرخ دالر در برابر افغانی هیچ گونه ربطی به سیاست پولی بانک مرکزی نداشته و از نظر سیاست پولی، افغانی در حالت ثبات قرار دارد.
خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی دیروز دوم حوت در کابل گفت که از یک سال به این طرف نوسان‌هایی در ارزش پول افغانی به‌وجود آمده است. مساله عمده این است که این‌گونه نوسان‌ها به‌صورت قطعی معلول سیاست‌های پولی و اسعاری بانک مرکزی نیست و هیچ‌گونه بنیاد و ریشه پولی ندارد.
رییس بانک مرکزی گفت: «افزایش ارزش دالر کاملا عوامل غیر‌پولی و دور از سیاست‌های پولی و اسعاری بانک مرکزی است. بانک مرکزی در این مدت کاملا عرضه و نشر پول افغانی را مطابق معیارها و سنجش‌های دقیق مطابق نیازمندی‌های اقتصادی کشور رهبری و عملی کرده است.»
به‌گفته رییس بانک مرکزی سیاست پولی هیچ‌گونه تاثیری در بالا رفتن اسعار خارجی به‌خصوص ارزش دالر در مقابل پول افغانی نداشته و به همین دلیل است که در طول یک سال گذشته تورم پولی در حد صفر بوده است.
خلیل صدیق گفت بانک مرکزی توانسته ارزش و نشر پول افغانی را در طول یک سال گذشته در سطح نیازمندی‌‌های واقعی اقتصادی نگه دارد. در غیر این صورت افزایش دالر منجر به افزایش قیم اشیا و خدمات در بازار شده و تورم وسیعی را در کشور به‌وجود می‌آورد.
بانک مرکزی می‌گوید محدود شدن عرضه دالر، پایین آمدن سطح سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور، کسر وسیع تجارت خارجی، انتقال سرمایه به بیرون و مهاجرت‌های وسیع به خارج از کشور از یک سال به این طرف از عوامل افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی است.
وی گفت مهاجرت‌های وسیع یکی از عوامل جدید افزایش ارزش دالر در برابر پول افغانی است. او گفت که گمان می‌رود در حدود دو میلیارد دالر تقاضای جدید برای اسعار خارجی در بازار‌های کشور از سوی این افراد ایجاد شده باشد.
بانک مرکزی می‌گوید دالر تنها در برابر پول افغانی بالا نرفته است بلکه رشد اقتصادی در امریکا در یک سال و نیم گذشته باعث شد که ارزش دالر در برابر پول بسیاری از کشورهای جهان که از افغانستان در سطح بالاتری قراردارند، افزایش یابد.
در همین حال بانک مرکزی تاکید می‌کند که تنزیل ۲۱ درصدی پول افغانی در برابر ارزش دالر نسبت به کشورهای دیگر تغییر کم‌تر و محدود‌تر بوده و به سیاست‌های پولی بانک مرکزی ارتباطی ندارد.
این بانک هم‌چنان می‌گوید پول افغانی از نظر پشتوانه که ذخایر اسعاری است، از قدرت قوی و نیرومندی برخوردار است و هیچ‌گونه تشویشی از این نظر در کشور وجود ندارد.
رییس بانک مرکزی هم‌چنان گفت بانک افغانستان برای این‌که بتواند نقش خود را در ثبات نسبی و یا جلو‌گیری از نوسان‌های بسیار وسیع اسعار بازی کند، در بازار مداخله کرده است.
در همین حال این بانک می‌گوید از ماه جدی سال جاری تا اکنون در حدود سه‌صد میلیون دالر را به بازار عرضه کرده و قرار است تا آخر ماه حوت بین دوصد تا سه‌صد میلیون دالر دیگر را هم به بازار وارد کند تا بتواند از نوسان‌های لگام گسیخته و غیرمترقبه جلوگیری به عمل آورد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان