شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » اصلاح نظام انتخاباتی امروز رسماً آغاز می‌شود

با وصف این‌که هنوز کمیسیون مشترک هردو مجلس در مورد فرمان تقنینی اصلاح نظام انتخاباتی تشکیل نشده است، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، می‌گوید که در مورد چگونگی اصلاح نظام انتخاباتی با رییس‌جمهور به توافق رسیده و روند اصلاحی به احتمال زیاد فردا (سه‌شنبه، ۲۲ سرطان) آغاز می‌شود.
آقای عبدالله که امروز در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت که انتخابات نباید بدون آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی برگزار شود و این روند در هماهنگی با رییس‌جمهور امروز آغاز خواهد شد.
به گفته‌ی آقای عبدالله، تأخیر در اصلاحات انتخاباتی، سبب فاصله‌گرفتن شماری از سیاست‌گران از نظام شده است.
رییس‌اجراییه می‌گوید، وعده‌یی را که حکومت برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی به شهروندان کشور داده بود، تا زمان برگزاری نشست بروکسل (سه ماه بعد) در ماه اکتوبر سال روان، عملی خواهد شد.
اصلاح نظام انتخاباتی از اصلی‌ترین مواد توافق‌نامه‌ی ایجاد حکومت وحدت ملی است.
پیش از این نیز بارها مقام‌های حکومتی به‌شمول عبدالله عبدالله و سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور وعده داده بود که اصلاح نظامی انتخاباتی به زودی آغاز و کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز به کارش آغاز خواهد کرد. اما تاکنون کار عملی اصلاح نظام انتخاباتی آغاز نشده است.
در همین حال آغاز اصلاح نظام انتخاباتی در انتظار تایید و یا رد فرمان تقنینی رییس‌جمهور در مورد تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی کمیسیون مشترک هردو مجلس است.
مجلس نمایندگان دو فرمان تقنینی آقای غنی را در مورد اصلاح نظام انتخاباتی رد کرده است. فرمان اخیر از سوی مجلس نمایندگان رد اما از سوی مجلس سنا تایید شد. در حال حاضر باید کمیسیون مشترک هردو مجلس در مورد این فرمان تصمیم بگیرد.
اصلاح نظام انتخاباتی نیز به‌خاطر رد این فرمان از سوی مجلس ماه‌ها به تأخیر افتاده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان