شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افزایش ‘۸۵ درصدی’ خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در سال ۹۴

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش تازه‌ای از افزایش ۸۵ درصدی خشونت، تهدید و فشار علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در این کشور، در سال جاری خبر داده است.
در این گزارش که هم‌زمان با روز خبرنگار در افغانستان (۲۷ حوت)، منتشر شده، آمده است که در این سال تاسیسات رسانه‌ای در این کشور هدف قرار گرفت و دفاتر شماری از رسانه‌ها غارت شد.
مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش خود با اشاره به حمله انتحاری گروه طالبان به بس کارمندان تلویزیون طلوع، این حمله را “یک عمل تروریستی” و مهم‌ترین مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در سال ١٣۹۴ دانسته است.
در این حمله ۷ کارمند تلویزیون طلوع کشته شدند.
در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین به “غارت دفاتر شماری از رسانه‌ها” در کندز، در جریان دو هفته درگیری، پس از سقوط این شهر به دست طالبان در اواخر تابستان گذشته اشاره شده است.
این گزارش همچنین به ظهور گروه داعش و راه‌اندازی رادیوی این گروه در شرق افغانستان در سال ۹۴ اشاره کرده که “به صورت مستقیم و غیرمستقیم” به تهدید خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های محلی پرداخت.
مقام‌های محلی در شرق افغانستان گفته بودند که گروه داعش از طریق “رادیو خلافت”، خبرنگاران محلی را به مرگ تهدید می‌کرد. این ایستگاه رادیویی بعدا در عملیات هوایی نیروهای افغان نابود شد.
موارد ثبت‌شده خشونت و تهدید
مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارش تازه خود گفته است که در ١٢ ماه گذشته، ۱۹۱ مورد خشونت، تهدید، توهین و فشار علیه خبرنگاران و یا حمله به تاسیسات رسانه‌ای را در سراسر این کشور ثبت کرده است که این آمار نسبت به سال گذشته (١٠٣ مورد)، ٨٥ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این مرکز گفته است که در سال جاری ١٠ نفر از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در افغانستان کشته شدند که ۷ نفر از آنها از جمله ۴ زن در حمله انتحاری طالبان به بس کارمندان طلوع، یک نفر به دنبال حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در کندز و ۲ نفر از سوی افراد مسلح ناشناس در کابل و ننگرهار به قتل رسیدند.
در این گزارش همچنین به مجروح شدن ۲۲ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای، زندانی شدن موقت یک خبرنگار دیگر، ۲۴ مورد خشونت فیزیکی با خبرنگاران و ۱۴ مورد سوءقصد به جان خبرنگاران و حمله مسلحانه به تاسیسات رسانه‌ای اشاره شده است.
علاوه بر این از ۶۶ مورد تهدید، بویژه تهدید به مرگ، ۲۲ مورد اعمال محدودیت در آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ای، ۹ مورد توهین، ۳ مورد فشار مستقیم برای سانسور و ۷ مورد احضار غیرقانونی در این گزارش یاد شده است.
مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که عامل ۸۲ مورد (۴۳ درصد) از این رویدادها دولت (مقام‌های دولتی و نیروهای پولیس، امنیت ملی و ارتش)، ۵۲ مورد (۲۷ درصد) طالبان، ۳۴ مورد (۱۷ درصد) افراد ناشناس عمدتا مسلح، ۱۵ مورد (٨ درصد) افراد زورمند و متنفذ محلی، ۵ مورد (۳ درصد) داعش، ۲ مورد مسئولان رسانه‌ها و یک مورد نیروهای خارجی حاضر در افغانستان بوده‌اند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان