شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » افغانستان متعهد به اجرای معاهده آب رودخانه «هیرمند»با ایران است

مراسم بزرگداشت شهید «محمد موسی شفیق» نخست وزیر پیشین افغانستان با حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان و برخی رجال برجسته این کشور و مهمانان خارجی از سوی وزارت خارجه در کابل برگزار شد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در این مراسم مهم‌ترین پیام موسی شفیق به افغانستان را تکمیل فصل ناتمام تجدد دانست که از دولت امان الله خان شروع شده بود و موسی شفیق ادامه داد و اکنون به ما رسیده و تلاش می‌کنیم که این فصل به اتمام برسد.

اشرف غنی در مورد عملکردهای موسی شفیق گفت: یکی از کارهای مهم او معاهده بین افغانستان و ایران در مورد دریای هلمند بود که در زمان صدارت او منعقد گردید و در همان زمان، به تصویب شورای ملی رسید و از طرف پادشاه توشیح شد.

رئیس جمهور افغانستان افزود: در مورد این معاهده بر آقای شفیق انتقاداتی وارد شد و فشارهای زیادی صورت گرفت که این معاهده منعقد نشود؛ اما وی بر این باور بود که افغانستان و همسایه‌ها باید منافع مشترکشان را درک کنند و در برابر همدیگر نه بعنوان رقیب، بلکه به حیث دوست و همکار رفتار کنند.

اشرف غنی با اشاره به اینکه مشی سیاسی دولت آقای شفیق براساس دفاع از منافع ملی و داشتن روابط دوستانه با کشورهای همسایه استوار بود، افزود: در ماده پنجم معاهده افغانستان و ایران در مورد دریای هلمند آمده است که ایران هیچگونه ادعایی بر آب هلمند، بیشتر از مقداری‌ که طبق این معاهده تثبیت شده است، ندارد، حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتای سفلای هلمند میسر هم باشد و مورد استفاده ایران هم بتواند قرار گیرد.

پس از زمامداری ظاهر شاه در افغانستان، محمد موسی شفیق نخست وزیر کشور در ۱۳۵۱ میلادی قرارداد آب دریای هلمند را با همتایی ایرانی اش «امیر عباس هویدا» در زمان دولت شاهی ایران امضا کرد؛ اما سپس با کودتای سردار «محمد داوودخان » در سال ۱۳۵۲ تایید قرارداد آب دریای هلمند با ایران به تعویق افتاد.

داوود خان در دوران حکومتش این سند را توشیح کرد.

غنی تاکید کرد: مسئولیت دولت اجرای معاهده‌‌ای است که در زمان محمد موسی شفیق، میان کابل و تهران در مورد دریای هلمند به امضا رسیده بود.

موضوع تقسیم آب هلمند همواره از نکات اختلافی میان دولت‌های افغانستان و ایران بوده است.

اخیراً اشرف غنی اعلام کرد که تمام آب‌های کشور مهار خواهد شد و با ساختن بندهای آب‌گردان زمینه رشد زراعت و کنترل آب‌های سطحی را فراهم خواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان