شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ایجاد بانکداری اسلامی می‌تواند نظام پولی کشور را تقویت کند

مسئولان اتحادیه بانک های کشور می‌گویند که درحال حاضر در حدود ۱۱ درصد از شهروندان کشور بیش از۲۸۰ میلیارد افغانی پول نقدشان را در بانک‌ها نگهداری می‌کنند و در صورتی که بانکداری اسلامی در کشور مروج شود، اینکار کمک خواهد کرد تا این پول ها را به دوران آورد و نظام پولی کشور را بیشتر از بیش تقویت کرد.

نجیب‌الله امیری رئیس اجرائیه‌ی اتحادیه بانک ها در این باره گفت: “درحال حاضر تقاضا به خدمات معیاری بانکداری اسلامی درکشور بسیار زیاد است و اگر این خدمات عرضه شود احتمال دارد که یک رقم چشمگیری از سپرده های مردم در بانک ها گردآوری خواهند شد و از سویی هم این پول‌هایی راکد مانده به دوران خواهند آمد.”

درهمین حال شماری از شهروندان کشور نیز برای بهبود اقتصاد و نظام مالی کشور ترویج بانکداری اسلامی را مهم می‌دانند ومی‌گویند که علاقمندی برای بکارگیری از خدمات بانکداری اسلامی درکشور بیش از حد است.

با درنظرداشت اینکه درحال حاضر ۱۱ درصد شهروندان کشور بیش از ۲۸۰ میلیارد افغانی از پول هایشان را به بانک های کشور آوردهاند، به نظر میرسد که به صدها میلیارد افغانی دیگر نزد ۸۹ درصد شهروندان کشور بگونه راکد وجود دارند که تاکنون درنظام پولی کشوربه دواران نیامده است.

مسئولان اتحادیه بانک ها می‌گویند که درحال حاضر شمار زیادی از شهروندان به علت نبود خدمات معیاری بانکداری اسلامی در کشور پول‌هایشان را به بانک ها نمی آورند.

از سویی هم شماری از شهروندان کشور می‌گویند که علاقمندی به خدمات بانکداری اسلامی درکشور بسیار زیاد است و اگر این خدمات به گونه معیاری در کشور بکار گرفته شود، شماری زیادی از باشنده گان بخش‌های دور دست کشور پول هایشان را به بانک ها خواهند آورد.

محمد الله یک تن از باشنده گان ولایت ننگرهار در این باره گفت: “ما الحمد الله مسلمان هستیم و بانکداری اسلامی برای ما که برمبنای اصول اسلامی فراهم شود حاضر هستیم که پول های خود را درحساب های اسلامی نگهداری کنیم در بانک ها و این کار هم به سود ما و هم به سود کشور است”.

این درحالی است که گفته میشود درحال حاضر با وجود افزایش ناامنی ها شماری زیادی ازمردم پول های شان را نزد خودشان نگهداری می‌کنند که اینکار از یک سو سبب ایجاد مصارف مخفی میشود و از سوی دیگر راکد ماندن بخش بزرگی از پول های موجود نزد مردم برای اقتصاد کشور زیان بار است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان