شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » برخی رسانه‌ها ابزار سیاسی و اطلاعاتی خارجی‌ها شده‌اند

فعالیت رسانه‌ای در افغانستان که عمر چندانی ندارد، جوانان زیادی را به خود جذب کرد و سبب شده تا روند آزادی بیان در این کشور رشد چشم‌گیری داشته باشد.

رسانه‌ها در طول ۱۵ سال گذشته در حوزه کمیت رشد خوبی داشته و توانسته ارتباط خوبی را بین ملت و دولت برقرار کند، اما برخی رسانه‌ها از محتوا و کیفیت دچار کاستی‌های بوده که سبب نگرانی مردم و فعالان رسانه‌ای شده است.

کار رسانه‌ای در افغانستان فراز و فرود‌های زیادی را پیموده و ده‌ها خبرنگار قربانی راه رسانه‌ای شده‌اند و همین مورد سبب شده تا این راه بیشتر از گذشته رونق بگیرد.

برای بررسی وضعیت رسانه‌ها در افغانستان با «مرتضی اشراق» مدیر مسئول تلویزیون نگاه به بحث و گفت‌وگو نشسته ایم.

اشراق وضعیت رسانه‌های افغانستان را توأم با مشکلات توصیف کرد و گفت: بازار رسانه‌ها در افغانستان پاسخگوی نیاز‌های رسانه‌ها نیست.

وی رکود اقتصادی افغانستان را عامل اتکای برخی رسانه‌ها به کشور‌های خارجی خواند و افزود: بازار اقتصادی افغانستان نیاز‌های رسانه‌ها را نمی‌تواند تامین کند و همین مورد سبب شده تا برخی کشور‌ها تعدادی رسانه‌های افغانستانی را حمایت مالی کرده که سبب بوجود آمدن رقابت ناسالم بین رسانه‌ها شد.

مدیر مسئول تلویزیون نگاه با ابراز نگرانی از وضعیت نامطلوب مالی برخی رسانه‌ها تأکید کرد: مسئولان دولت باید در حوزه اقتصادی تلاش کرده و اقتصاد افغانستان را خودکفا کنند تا با این روند رسانه‌ها نیز از مشکلات اقتصادی نجات یافته و خودکفا شود.

این فعال رسانه‌ای از فعالیت برخی رسانه‌ها اظهار نارضایتی کرد و گفت: برخی رسانه‌ها ممکن است به ابزار تبلیغاتی کشور‌های خارجی تبدیل شده که این مورد در گذشته‌ها نیز وجود داشته، اما اکنون تعدادی از رسانه‌ها برنامه‌های منتشر می‌کند که در تقابل با فرهنگ اصیل افغانستانی قرار دارد.

مرتضی اشراق تصریح کرد: اکثر رسانه‌ها به ابزار سیاسی و اطلاعاتی کشور‌های بیرونی تبدیل شده که سبب نگرانی مردم شده و برای آینده افغانستان نیز خطرناک تلقی می‌شود و نیاز است تا جلوی این حرکات گرفته شود.

اشراق با تأکید بر اینکه رسانه‌های افغانستانی در ایران نیز فعالیت داشته باشند، گفت: ما در حوزه رسانه‌ در افغانستان بیشتر شاهد تکثر رسانه‌ها هستیم که قابل ستایش است و از فعالیت رسانه‌های ایرانی بویژه خبرگزاری فارس در افغانستان استقبال کرده و امیدواریم که رسانه‌های افغانستان نیز در جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های تلویزیون نگاه در حوزه فرهنگ‌سازی در افغانستان اظهار داشت: ما همواره تلاش کرده‌ایم تا فکر و هنر افغانستانی را رشد داده و پلی بین تمام اقوام افغانستان باشیم.

مدیر مسئول تلویزیون نگاه، دورنمای رسانه‌های افغانستان را امیدوارکننده خواند و افزود: رسانه‌ها در افغانستان با مشکلات زیادی مواجه بوده و به ابزار دست بیگانگان تبدیل شده‌اند، اما تعدادی از رسانه‌های آزاد نیز وجود دارد که برای فرهنگ‌سازی فعالیت دارند و حتی با اندک‌ترین امکانات به فعالیت خود ادامه می‌دهند که همین مورد برای مردم افغانستان امید‌وارکننده است.

این چهره رسانه‌ای افغانستان تصریح کرد: در ۱۰ سال اخیر فعالیت رسانه‌ها قابل توصیف بوده و به خوبی وارد عمل شدند.

مرتضی اشراق گفت: دولت به صدای رسانه‌ها گوش دهد، زیرا رسانه‌ها نه تنها رکن چهارم در یک نظام مردم‌سالار است، بلکه سنگین‌تر از ۳ رکن دیگر بوده و مبنای آزادی بیان است.

اشراق با تأکید بر اینکه مسئولان دولت وحدت ملی در حوزه اقتصادی با رسانه‌ها همکاری کند افزود: قانون «حق دسترسی به اطلاعات» که از سوی دولت تأیید شد، باید در عمل اجرا شود و می‌توان گفت که این قانون یک دستاورد برای رسانه‌های افغانستان است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان