شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تاکید مجلس به وحدت میان شهروندان افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان با بزرگداشت از روز میلاد پیامبر اسلام، اتفاق و برادری میان مذهب‌های شیعه و سنی در افغانستان را ستایش کرده و تاکید دارند تا برادری و برابری میان مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگر پیاده شود. آنان پیامبر اسلام را الگویی برای محو نژاد پرستی و قبیله‌گرایی دانسته و تفرقه میان مردم را دسیسه‌ای از سوی دشمنان مردم افغانستان خواندند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان روز گذشته (دوشنبه ۲۲قوس) در مجلس گفت: «زمانی می‌توانیم از بدبختی نجات یابیم که برادرانه و
در کنار هم زندگی کنیم […] و نگذاریم که هر کس از آبِ گل‌آلود سوءاستفاده کند.»
او با توصیف از پیامبر اسلام به‌عنوان «الگوی راه و روش زندگی»، گفت: «پیامبر اسلام انقلاب ذهنی، عملی، ریشه‌ای و اساسی را در جامعه بشری به جود آورد.» رییس مجلس، مشکل اساسی جامعه اسلامی را تطبیق نکردن «هدایت‌ها و دستورهای» پیامبر اسلام خواند.
به‌گفته آقای ابراهیمی، پیام رسالت برای «ظالمان» هشدار و برای «مظلومان» نجات است.
رییس مجلس گفت: «ما در عمل باید نشان دهیم که مسلمانان با هم برادراند و هر گونه اختلاف‌های قومی، نژادی، زبانی و سمتی در میان مسلمانان، محکوم است و این تفاوت‌ها را صرف وسیله شناخت هویت ملی و محلی خود بدانیم.»
عبدالرووف ابراهیمی شرایط فعلی کشور را حساس خوانده گفت که دشمنان مردم برای به چالش‌کشاندن زندگی مردم افغانستان از هیچ‌گونه دسیسه و توطیه علیه مردم دریغ نمی‌کنند. به باور او، دشمنان مردم افغانستان با ایجاد تفرقه‌های قومی، مذهبی و زبانی، شهروندان کشور را « پارچه-پارچه» کرده و جلو اتحاد، اتفاق و برادری را گرفته و آنان به جنگ‌های میان قومی، مذهبی در داخل افغانستان دامن زده‌اند.
در همین حال، مولوی شاهزاده شاهد، از عالمان دینی افغانستان گفت که میان اهل تسنن و اهل تشیع در افغانستان اختلاف نیست. او گفت: «به هیچ کسی اجازه نمی‌دهیم تا به نام سنی و شیعه در افغانستان نفاق و دوری به وجود بیاورد.»
به باور او، در دین خشونت نیست و کسانی که اسلام را دین خشن می‌دانند، اطلاع از دین ندارند.
با این حال محمد اکبری نمایند مردم بامیان در مجلس می‌گویند که گستردگی رشوت و فساد اداری به اندازه‌ای است که حتا «آن‌هایی که به مسجداند نیز رشوت می‌خورند.»
او با یاد‌کردن از رعایت حق و برادری در میان مردم افغانستان گفت که وضع فعلی ما مطلوب نبوده و باید با پیروی از دستورهای انسانی پیامبر اسلام، برای محو فساد و از بین‌بردن ناآگاهی تلاش شود. به باور او، «مامور رشوه‌خوار؛ حیوان لاشه‌خوار است.»
آقای اکبری گفت: «رشوتی که مقام‌ها می‌گیرند و خون این مردم را می‌مکند، بالغ بر سه میلیارد دالر می‌شود. [اما] عواید کشور که خزانه دولت است، به سه میلیارد نمی‎‌رسد. به نام سی میلیون جمعیت افغانستان آن‌چه ‌که رشوت گرفته می‌شود بیشتر از آن است که عاید دولت است.»
به گفته او، تفرقه‌افگنان همیشه در پی دسیسه‌سازی برای ایجاد تفرقه میان مردم افغانستان کار کرده است.
این نماینده مجلس یکی از عامل‌های اساسی که باعث عقب‌مانی مردم شده، کم‌بودن آگاهی مردم از دین و سیاست بوده است.
به باور او: «دشمن‌شناسی ما ضعیف است و دشمن واقعی خود را نمی‌شناسیم. استعمار خارجی با استفاده از استبداد داخلی، یک عناصر هوا‌پرست و جاهل را پیدا می‌کند و از آن‌ها فتوا می‌گیرد، فتوای تکفیر، تشریک مسلمانان، فتوای کشتن میلیون‌ها انسان را می‌گیرد و افراد را خریداری می‌کند تا این که در صفوف مردم ما حمله کند، حتا در مسجد‌ها.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان