شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترامپ تمایلی به حفظ سیاست‌های اوباما در افغانستان ندارد

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: به‌رغم مبارزه طولانی مدت برای مهار طالبان و نبرد با داعش، افغانستان طولانی‌ترین جنگ آمریکا از سوی دولت ترامپ مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

ترامپ به دنبال تقویت نیروهای نظامی افغانستان است

واشنگتن‌پست نوشت: ترامپ در بازدید از فرماندهی مرکزی ایالات متحده در فلوریدا به جنگ افغانستان که حالا وارد شانزدهمین سال خود شده،اشاره کمی داشت. در این مرکز فرماندهی که وظیفه نظارت بر درگیری‌های خاورمیانه را به عهده دارد، وی از تقویت نیروهای امنیتی افغانستان صحبت کرد.

ترامپ در شهر تامپا فلوریدا گفت: ایالات متحده از همه کسانی که در خارج از کشور در حال خدمت هستند، از جمله کارمندان نظامی در افغانستان قدردانی می‌کند. این جمله تمام چیزی بود که وی برای ۸۴۰۰ نیروی آمریکایی که برای مبارزه علیه شبه نظامیان، آموزش و مشاوره ارتش افغانستان در این کشور حضور دارند، بیان داشت.

اقدامات ایالات متحده برای شکست داعش در عراق و سوریه تفاوت فاحشی با این موضوع دارد. ترامپ به پنتاگون ۳۰ روز مهلت داده تا طرح جدیدی برای شکست خلیفه خود خوانده آماده کند، اما هیچ دستور مشابهی برای افغانستان نداده است.

دولت جدید آمریکا تمایلی برای حفظ سیاست‌های اوباما در افغانستان ندارد

در ادامه این گزارش آمده است: مشخص نیست کاخ سفید تمایلی برای حفظ سیاست‌های دولت اوباما مبنی بر تقویت نیروهای افغان و حفظ تعدادی نیروی آمریکایی برای مأموریت‌های ضدتروریستی ، داشته باشد.

در هر صورت در پنتاگون همه بر این باورند که ماتیس نگاه سرسختانه‌ای نسبت به جنگ افغانستان اتخاذ کند. ماتیس که ژنرالی بازنشسته است در اولین روزهای جنگ پس از حملات یازده سپتامبر، از فرماندهان نیروها در افغانستان بود. او یکی از حامیان سرسخت مأموریت آموزش و مشاوره ائتلاف ناتو است.

ماه گذشته، جیم ماتیس در سخنرانی جلسه اخذ رأی اعتماد خود گفت که طالبان پیشرفتهایی داشته و برخی از موفقیت‌های ما را به تحلیل برده است، در این جلسه هم نبرد افغانستان بسیار کم مورد توجه قرار گرفت. این نوع سکوت، باور به این نکته است که افغانستان در حال حاضر یک جنگ فراموش شده است.

در روز سه شنبه که دست کم ۱۹ تن در حمله انتحاری به دادگاه عالی در شهر کابل کشته شدند، ماتیس با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صحبت کرد. حملات اخیر به سیستم قضائی افغانستان مشکلات پیش روی افغانستان را برجسته کرده است.

ژنرال جان نیکلسون فرمانده ارشد ایالات متحده در افغانستان، قرار است روز سه شنبه کنگره را در جریان تحولات اخیر قرار دهد.

چهار ماه پیش از جنگ افغانستان به عنوان بن‌بست یاد شد. در ماه سپتامبر، «ژنرال جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش، در سخنرانی خود در برابر کنگره گفت که نیروهای افغان تلفات زیادی داشته‌اند. نیکلسون در ماه دسامبر در این رابطه اظهار داشت که این نیروها علی رغم تلفات، پیشرفت داشته‌اند.

نیکلسون در این رابطه گفت: آنچه اکنون می‌بینیم چیزی است که من آن را توازن می‌خوانم، اما توازنی که به نفع دولت است.

وی گفت که طالبان بر ۱۰ درصد از جمعیت افغانستان کنترل دارد. دولت افغانستان حدود دو سوم آن را کنترل می‌کند و بر سر کنترل باقیمانده نیز منازعه جریان دارد.

۲۱۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان، مأموریت‌های ضدتروریستی انجام می‌دهند. مابقی نیروها به آموزش و مشاوره مشغول هستند.

رهبری و فساد دو مشکل اصلی در ارتش افغانستان است

ارتش می‌گوید نیروهای ایالات متحده در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ حمله در افغانستان انجام داده‌اند. از آن جمله ۲۶۷ حمله علیه گروه ولایت خراسان یعنی شاخه افغان داعش، صورت گرفته است. در پنجاه و هفت حمله نیز القاعده هدف قرار داده شده است.

واشنگتن‌پست نوشت: قرار است در ماه آپریل، حدود ۳۰۰ تفنگدار دریایی به جنوب افغانستان اعزام شوند تا به تقویت لشکر ۲۱۵ ارتش افغانستان کمک کنند.

رهبری و فساد دو مشکل اصلی در ارتش افغانستان است. نیکلسون اعلام کرده بود با توجه به اینکه مقامات افغانستان بدنبال این موضوع هستند که فرماندهان فاسد و ناکارآمد را کنار بگذارند و تجهیزات، مهمات و غذای مورد نیاز را برای سربازان فراهم کنند، این موضوع در زمستان حل خواهد شد.

در نشست سران ناتو در جولای گذشته، ایالات متحده و همپیمانانش بار دیگر تعهد خود به افغانستان را اعلام کردند. آن‌ها به منظور حمایت از نیروهای امنیتی این کشور تا سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۸۰۰ میلیون دلار متعهد شدند.

برای تأمین بودجه نیروهای افغان، ایالات متحده مبلغ ۳٫۵ میلیارد دلار در سال پرداخت می‌کند و قرار است دولت کابل تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار در تأمین آن مشارکت داشته باشد. این بودجه ۳۵۲ هزار نیروی ارتش و افسران پلیس افغان را سرپا نگه می‌دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان