شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ترویج عقاید افراطی وهابیت توسط گروه داعش در افغانستان

“عبدالظاهر حقانی” در این دیدار ضمن اشاره به  فعالیت های گروهک تروریستی داعش در این شهرستان ها گفت: از زمانی که گروهک داعش فعالیت خود را در این مناطق آغاز کرده، تاکنون ۳۶ تن از علما و ائمه مساجد را کشته اند. وی افزود: این امر باعث شده تا علما، امامت مساجد را رها کنند و دست از فعالیتهای عقیدتی و فرهنگی بردارند. وی خواستار اقدامات جدی از سوی دولت علیه گروهک تکفیری داعش گردید.
رادیو پشتو در این باره نظر “حاجی غالب مجاهد” فرماندار شهرستان “بتی کوت” که تازه از حمله این گروهک تروریستی جان سالم بدر برده است را تلفنی جویا شد که در پاسخ ضمن تائید اظهارات “مولوی عبدالظاهر حقانی” گفت: زمانیکه وی فرماندار شهرستان “آچین” بود، شاهد کشتار علما و ائمه مساجد در این شهرستان بود. این مقام دولتی افغانستان افزود: گروهک داعش که از تفکر وهابی پیروی می کند فقط پیروان تفکر وهابی را مسلمان و مابقی مسلمانان را کافر می دانند. دو سال است که گروه های تکفیری وهابی از یکسو با ترویج عقاید آیین منحرف وهابی درصددند تا مردم مسلمان این مناطق را به آیین وهابیت درآورند. از سویی هم با زور و خشونت و ارتکاب جنایات رعب و  وحشت را بین مردم حتی علما ایجاد کرده و آنان را مجبور به پذیرش وهابیت می کنند.
فرماندار شهرستان “بتی کوت” در مورد حمایت مالی و نظامی از این گروه های وهابی اذعان داشت که برخی کشورهای عربی (اشاره به عربستان) از زمان جنگ با شوروی در دهه هشتاد میلادی برای ترویج وهابیت سرمایه گذاری بزرگی کرده و اکنون نیز این روند ادامه دارد. ناگفته نماند طبق گزارش های موثق اخیر، تلاش هایی مضاعف برای ترویج و نهادینه کردن تفکر تکفیری وهابی بیش از پیش در افغانستان در حال صورت گرفتن است. اگرچه ترویج وهابیت در افغانستان و پاکستان به سالهای خیلی پیش باز می گردد ولی هنگام جنگ افغانستان با شوروی در دهه هشتاد میلادی در پوشش کمک به مجاهدین افغانستان با کمک امریکا، انگلیس و سازمان های اطلاعاتی پاکستان از سوی عربستان سعودی شدت زیاد به خود گرفت.
هزاران باب مدارس دینی در پاکستان با هماهنگی آمریکا و سرمایه عربستان با اجازه کامل دولت اسلام آباد احداث گردید و حدود ۴۰ سال است که وهابیت در پاکستان ریشه دوانده و اکثر مساجد اهل سنت نیز به تصرف وهابیون و اکثر ائمه مساجد در این کشور با پول های نفت عربستان به آئین منحرف وهابیت درآمدند و گروهک های تکفیری تحت نام سپاه صحابه و لشگر جهنگوی تاسیس شدند که از بدو تاسیس خود خون مسلمان ها به ویژه شیعیان را به راحتی می ریزند. البته ناگفته نماند که از سال ۲۰۰۷ به بعد، گروه های تندروی تکفیری به اهل سنت پاکستان و افغانستان نیز رحم نمی کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان