شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » در ۱۴سال بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار جریب زمین در افغانستان غصب شده است

نهاد خانه آزادی پژوهشی انجام داده که نتایج آن نشان میدهد؛ ۱۴ سال پسین سیاه ترین دوره برای غصب زمین در افغانستان بوده است.

در بخشی از پژوهش این نهاد آمده است که یک میلیون و ۲۹۷ هزار جریب زمین از سوی ۱۵هزار و ۸۳۱ تن غصب شده است.

در این پژوهش نام غاصبان زمین نیامده است، اما پژوهشگران این نهاد میگویند که بیشترین این زمین ها از سوی مقامهای بلند پایه دولتی و زورمندان غصب شده است. افغانستان در میان کشورهایی قرار دارد که مالکیت عامه در امنیت قرار ندارد.

شاه حسین مرتضوی عضو نهاد خانه‌ی آزادی اظهارداشت: “براساس آمارهای اداره‌ی کل اراضی و کمیسیون خاص پارلمان افغانستان تا اکنون یک میلیون و ۲۹۷ هزار جریب زمین دولتی در ۳۴ ولایت کشور غصب شده است”.

حکومت نیز غصب زمین را به حیث یک معضل بزرگ می‌داند و رئیس جمهور چندی قبل تعهد سپرد تا بر پس گیری زمین‌های غصب شده اقدام کند.

رئیس جمهور اشرف غنی تأکید کرد: “زمین فعلی مشکلا بنیادی دارد؛ مسئله اول غصب زمین است؛ تمام والیان را هدایت دادیم که از غصب آینده جلوگیری می کنند و زمین های غصب شده را پس در اختیار ملت قرار می دهند”.

بربنیاد این پژوهش ۱۰۰ صفحهای بیشتر این زمین ها از سوی مقام های بلند پایه دولتی و زورمندان محلی غصب شده اند.

شاه حسین مرتضوی ادامه داد: “برخی از سران اقوام، برخی از زورمندان محلی، شماری از فرمانده هان جهادی، سران برخی از احزاب سیاسی، بزرگان قریه ها، متنفذان، سرمایه دارانی که پول سیاه و نامشروع در دسترس دارند، برخی از شهردارها، برخی از افسران اردو و پولیس، برخی از نماینده گان و سناتوران، اعضای شوراهای ولایتی، برخی از والیان، اعضای پیشین کابینه، فرمانده هان پولیس، تعدادی از اراکین استفاده جو و فرصت طلب دولتی بیشترین زمین های دولتی را در چند سال گذشته غصب کرده اند”.

در این پژوهش شمار غاصبان زمین مشخص شده است، اما به علت‌های نامعلومی نام این غاصبان نیامده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان