شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دوست‌نماها جنگ در افغانستان را پیچیده‌تر کرده‌اند

نشستی تحت عنوان «فلسفه و شیوه‌های عدم تشدد برای ایجاد افغانستان عاری از خشونت در پرتو صلح، امنیت و حقوق بشر» امروز (سه شنبه) با همت «کلید گروپ» و برخی نهاد‌های مدنی با حضور ده‌ها فعال سیاسی، فرهنگی و فعالان مدنی در «مرکز رسانه‌های دولت» برگزار شد.

سخنرانان این نشست دین اسلام را عاری از خشونت عنوان کرده و اظهار داشتند: از اسلام استفاده ابزاری شده و اکنون باید پایان یابد.

تاریخ ۵ هزار ساله افغانستان توأم با زور بوده است

«اکمل سمسور» نماینده «کمیسیون حقوق بشر» در این نشست گفت: تاریخ ۵ هزار ساله افغانستان همراه با زور بوده و این روند به یک فرهنگ تبدیل شده است.

دشمنان دوست‌نما جنگ را پیچیده‌تر کرده‌اند

در همین حال «محمداسماعیل قاسمیار» مشاور شورای عالی صلح در این نشست با تأکید بر اینکه پرهیز از خشونت رسالت تمام افغانستانی‌ها است، گفت: نابودی خشونت، صلح به همراه داشته و تمام مردم باید برای نابودی این پدیده منفور تلاش کنیم.

قاسمیار تاکید کرد: عدم تغییرات در نظام آموزشی صلح و عدالت به دنبال نداشته و باید ادبیات عاری از خشونت به میان آید.

وی تصریح کرد: افغانستان دشمنان دوست‌نما داشته که قوت خود را در ضعف افغانستانی‌ها دانسته و جنگ در این کشور را پیچیده‌تر کرده است.

حقوق بشر قربانی صلح نشود

مشاور شورای عالی صلح با تأکید بر اینکه فرهنگ صلح جایگزین فرهنگ خشونت شود، برقراری صلح و دوری از خشونت نیازمند تلاش همگانی است.

محمد اسماعیل قاسمیار در پایان سخنان خود تلاش مردم برای برقراری صلح را یک گام به جلو برای رسیدن به صلح خواند و توضیح داد: صلح باید عادلانه بوده و حقوق بشر قربانی آن نشود.

اسلام به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود

همچنین «محمد محق» کارشناس و پژوهشگر دینی در این نشست با بیان اینکه خشونت در دین اسلام جایگاهی ندارد، گفت: دین اسلام خشونت را نمی‌پذیرد، در حالیکه از آن به عنوان ابزار سیاسی و رسیدن به قدرت استفاده می‌شود.

محق با تأکید بر اینکه فرهنگ کنونی اصلاح شود، افزود: برای رسیدن به صلح عاری از خشونت، افغانستان نیازمند تغییرات بنیادی است.

مرکز اعتدال برای حمایت از امورات دینی و مذهبی فعالیت می‌کند

«عبدالحکیم منیب» معاون وزارت حج افغانستان سخنران دیگر این نشست نیز دین اسلام را عاری از خشونت خواند و گفت: وزارت حج و اوقاف برای رسیدن به جامعه عاری از جنگ و خشونت، ۵ سال پیش مرکز «اعتدال» را ایجاد کرد.

منیب ایجاد این مرکز را گام موثر برای برقراری اعتدال در کشور عنوان کرد و افزود: مبارزه با خشونت وظیفه تمام مسلمانان بویژه افغانستانی‌ها است.

در اکثر مساجد افغانستان افراط‌گرایی ترویج می‌شود

وی تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۲۰ هزار مسجد در افغانستان فعالیت دارد که تنها ۶ هزار آن فعالیت قانونی داشته و در برخی مساجد دیگر افراط‌گرایی ترویج می‌شود.

معاون وزارت حج و اوقاف در پایان سخنان خود توضیح داد: برای حمایت از امورات دینی و مذهبی، این وزارت رادیو فعال می‌کند.

برای نابودی خشونت مبارزه می‌کنیم

در همین حال «کمال سادات» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت: خشونت و تشدد در فرهنگ افغانستان جایگاهی ندارد.

سادات با بیان اینکه از طریق مساجد و رسانه‌ها به مردم آگاهی می‌دهیم، افزود: از طریق نشر فیلم، سریال و تئاتر،خشونت را از جامعه نابود می‌کنیم.

وی در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه جوانان از شبکه‌های مجازی برای از بین بردن خشونت استفاده کنند، تصریح کرد: تمام مردم افغانستان باید برای نابودی خشونت تلاش کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان