شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روابط کابل-واشنگتن گسترش یابد

«محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان شب گذشته با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرد.

در این گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور افغانستان ضمن تبریک به ترامپ و آرزوی موفقیت برای وی گفت: رابطه میان افغانستان و ایالات متحده آمریکا بر مبنای منافع مشترک استراتژیک ۲ ملت استوار بوده و انتظار می رود که این رابطه در دوره ریاست جمهوری شما بیش از پیش تقویت و توسعه یابد.

رئیس جمهور افغانستان از کشته شدن نیروهای آمریکایی در مبارزه با تروریسم و کمک‌های توسعه دولت و ملت آمریکا با افغانستان، قدردانی کرده و تأکید کرد که مبارزه مشترک ما در برابر تروریسم، ایالات متحده آمریکا را به عنوان شریک بنیادین و محوری مردم افغانستان مبدل کرده است.

غنی در ادامه گفت: سرمایه گذاری‌های ایالات متحده آمریکا برای توسعه افغانستان در آغازین مراحل به ثمررسیدن است. تداوم این تلاش‌ها می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند تا افغانستانی‌ها بتوانند از منابع سرشار طبیعی که دارند به صورت مؤثر استفاده نموده، اقتصاد پویا را ایجاد و به خودکفایی برسند.

رئیس جمهور افغانستان یاد آور شد: ایالات متحده آمریکا در بخش توسعه معادن افغانستان کمک‌های قابل تقدیری انجام داده و ما مصمم به توسعه همکاری‌ها در این عرصه هستیم.

غنی همچنین به تلاش‌ها و فداکاری های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حفظ تمامیت ارضی افغانستان اشاره نموده و این نیروها را بنیاد ثبات این کشور دانست.

رئیس جمهور افغانستان در عین حال از حمایت نزدیک به ۱۰ هزا نیروی آمریکایی و ناتو  و کمک های مالی و فنی‌شان قدردانی نمود و این کمک‌ها را در توانمند ساختن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حیاتی خواند.

در این تماس تلفنی ترامپ گفت: منابع طبیعی افغانستان قابل ملاحظه می‌باشد و اداره وی آماده است که مردم و دولت افغانستان را برای استفاده مؤثر در این عرصه کمک کند.

وی افزود: افغانستان پتانسیل مناسب در توسعه اقتصادی داشته و منابع طبیعی اش می‌تواند از عناصر کلیدی این امر محسوب گردد.

ترامپ نیز از عملکرد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای دفاع از مردم ابراز خرسندی کرده و تأکید نمود که ایالات متحده آمریکا همچنان در دوره ریاست جمهوری وی در کنار دولت و مردم افغانستان خواهد بود.

رئیس جمهور منتخب آمریکا اضافه کرد در صورتی که افغانستان نیاز به همکاری بیشتر امنیتی داشته باشد اداره وی بعد از ارزیابی  ضرورت ها، به تأمین حمایت بیشتر امنیتی توجه خواهد کرد.

هر دو رهبر در مورد مسائل منطقه‌ای و مبارزه علیه تروریسم به تبادل نظر پرداخته و از این که خطر تروریسم منطقه‌ای، ثبات افغانستان و منطقه را بر هم می‌زند در مورد عناصر و شاخص‌های دولت‌های حامی تروریسم صحبت و بر مبارزه مشترک در این زمینه تأکید کردند.

همچنان هر دو طرف بر گسترش مشارکت و همکاری منطقه‌ای بیشتر در بخش مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تأکید نمودند.

در ادامه این گفتگو، دونالد ترامپ از اشرف غنی دعوت کرد تا به منظور بحث بیشتر روی مسایل دو جانبه به آمریکا سفر نماید.

غنی ضمن پذیرفتن این دعوت، از ترامپ نیز دعوت به عمل آورد تا در یک فرصت مناسب به افغانستان سفر کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت که برای دیدار با نیروهای کشورش و بازدید از افغانستان امیدوار است در اولین فرصت ممکن به افغانستان سفر نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان