شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » روند صلح افغانستان به بن بست رسیده است

حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه می‌گوید که روند صلح افغانستان به بن‌بست رسیده و پاکستان به تعهداتی که در نشست‌های چهارجانبه صلح کرده بود عمل نکرده است.
وی می‌گوید این کشور و دیگر کشورهای عضو این گروه باید به تعهدات شان در قبال روند صلح افغانستان عمل کنند.
گروه هماهنگی چهارجانبه در نشست اخیر خود در کابل اعلام کرد که نخستین دور گفت‌وگوهای صلح در هفته‌ی اول ماه مارچ در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد، اما گروه طالبان اعلام کرد که در این گفت‌وگوها شرکت نمی‌کند. اکنون که روزهای اخیر هفته‌ی چهارم ماه مارچ است، از برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای رودروی صلح خبری نیست.
آقای کرزی که روز دوشنبه در نشستی پیرامون راهکارهای صلح صحبت می‌کرد، گفت برای آغاز این گفت‌وگوها تاکنون اقدام اساسی صورت نگرفته است.
آقای کرزی گفته است: «در نشست‌های چهارجانبه روی این صحبت شده بود که پاکستان باید در هفته اول ماه مارچ نشست رودررو را میان طالبان و حکومت افغانستان برگزار کند، ما در این مورد خوشبین بودیم اما دیده می‌شود که این تعهدات پاکستان عملی نشده است.»
از سوی هم آقای کرزی به رادیو سلام‌وطندار گفته است که طالبان درخواست اشتراک در نشست‌های چهارجانبه را به کلی رد کرده‌اند و دیگر هیچ امیدی به پیوستن این گروه به دور میز مذاکرات نیست.
آقای کرزی هم‌چنین در باره نتایج نشست‌های چهارجانبه صلح گفته است که این نشست نتایج خوبی داشته، اما صرفاً بر روی کاغذ.
معین سیاسی وزارت امور خارجه کشور که در تمام نشست‎های گروه هماهنگی چهارجانبه هیئت افغانستان را رهبری می‌کرد، می‌گوید که در این نشست‌ها نقش هر کشور مشخص شده است و این کشورها متحد به عملی کردن ۲۶ تعهد‌اند که یکی از آن‌ها زمینه سازی نشست رودررو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در هفته‌ی اول ماه مارچ بود.
در همین حال، ادریس رحمانی، آگاه مسایل سیاسی که در چندین نشست گفت‌وگوهای صلح حضور داشته، گفته است که طرف‌های درگیر، به ويژه دولت افغانستان از خطوط سرخی که برای خود تعیین کرده‌اند، حاضر نیستند بگذرند و خواستار تحقق تمامی خواسته‌های‌شان هستند.
آقای رحمانی بر این باور است که پاکستان نیز برای همکاری در روند گفت‌وگوهای صلح خواست‌های مشخصی دارد که دولت افغانستان حاضر به قبول آن‌ها نیست.
برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای رودرروی صلح افغانستان با گروه طالبان در حالی به تعویق افتاد که چند روز بعد از آخرین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه، سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان گفت که رهبری گروه طالبان همراه خانواده‌های خود در پاکستان زندگی می‌کنند و این کشور در حال حاضر تا حدی بالای آن‌ها نفوذ دارد.
آقای عزیز گفته بود که رهبری طالبان از خدمات بهداشتی ما استفاده می‌کنند و از همین رو پاکستان می‌تواند بر آن‌ها فشار وارد کند و آن‌ها را به میز مذاکره بکشاند.
با این وصف، حکومت تاکنون به گفت‌وگوهای صلح امیدوار است. سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری در نشست راهکارهای صلح گفت به جز از صلح هیچ گزینه‌ی دیگر وجود ندارد و این پروسه ادامه خواهد داشت اما نیروهای امنیتی افغانستان همواره برای دفاع از خاک و جان شهروندان کشور آماده هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان