شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رویکرد کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا درباره افغانستان مبهم است

صدای آمریکا گزارش داد: نه «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نه «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواهان هنوز به صورت واضح نگفته‌اند که چه برنامه‌ای برای افغانستان دارند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در دور نخست کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری «باراک اوباما» سناتوران آمریکایی استدلال داشتند که جنگ افغانستان به دلیل حمله آمریکا به عراق نادیده گرفته شده است.

اما  اوباما درسال ۲۰۰۸ میلادی گفته بود که من به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا مبارزه با طالبان و شبکه القاعده را در اولویت کاری‌ام قرار داده‌ام و آمریکا باید دراین جنگ پیروز شود.

صدای آمریکا گزارش داد: ۸ سال بعد و پس از افزایش ۱۰۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی به افغانستان و سپس عقب نشینی تدریجی و کاهش این نیروها به کمتر از ۱۰ هزار سرباز در افغانستان، اکنون صحبت‌های کمی درباره پیروزی در این جنگ گفته میشود.

هنوز حکومت افغانستان با شورش طالبان دست و پنجه نرم می‌کند و اوباما نیز گفته که جانشین وی درباره نیروهای آمریکایی در افغانستان تصمیم خواهد گرفت.

اما نه «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نه «دونالد ترامپ» کاندید جمهوری خواهان به صورت واضح بیان نکرده‌اند که چه برنامه‌ای برای افغانستان دارند.

در سال گذشته نیز مسئله جنگ افغانستان به ندرت توسط این نامزدها انتخابات ریاست جمهوری ذکر شده است.

راهبرد ترامپ و کلینتون درباره افغانستان

هر چند آمریکا شمار نیروهایش را به صورت تدریجی و به طور چشم‌گیری از افغانستان بیرون کرد اما این کشور هنوز هم در قضیه افغانستان عمیقا دخیل است.

اوباما برای بودجه نظامی سال ۲۰۱۷ میلادی و حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان خواستار اختصاص یافتن ۳٫۴۵ میلیارد دلار شده است و به جانشین خود نیز توصیه کرده که این مقدار بودجه را تا سال ۲۰۲۰ میلادی حفظ نماید.

درحال حاضر شماری از مشاورین نظامی آمریکا مشغول مشاوره دادن به نیروهای امنیتی افغانستان هستند و هواپیماهای جنگی آمریکایی نیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را در میادین نبرد همراهی و حمایت می‌کنند.

هیلاری کلینتون گفته که وی از برنامه باراک اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان حمایت می‌کند اما درباره اینکه اگر وی رییس جمهور آمریکا شود چه برنامه برای افغانستان دارد را ارائه نکرده است.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی کلینتون که درباره تهدیدات گروه تروریستی داعش صحبت می‌کرد، تنها اشاره کرد که باید دولت افغانستان مسولیت بیشتر تامین امنیت این کشور را به عهده گیرد.

وی افزوده بود هر آن چیزی را که ما از ۱۵ سال جنگ در افغانستان و عراق آموختیم این است که باید مردمان این ۲ کشور مسولیت تامین امنیت کشورشان را به عهده گیرند و آمریکا باید از آنها حمایت کند اما نباید کدام برنامه جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود.

زمانیکه کلینتون حمایت حزبش را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دست آورد در سخنرانی که درباره سیاست خارجی‌اش ارائه کرد هیچ اشاره‌ای به جنگ در افغانستان نکرد و هم چنین متن های سیاست خارجی کلینتون که در روی وب سایت مربوط به وی منتشر شد هیچ برنامه‌ای را درباره جنگ افغانستان نشان نمی‌داد.

این گزارش می‌افزاید: اما دونالد ترامپ دیدگاه خود را درباره افغانستان کمی واضح‌تر بیان کرد و زمانی خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان شده بود.

اشتباه وحشتناک آمریکا در افغانستان

ترامپ با این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی تا ۲۰۰ سال آینده در افغانستان باقی می‌مانند؟ گفته بود که آمریکا در گام نخست با دخیل شدن در قضیه افغانستان دچار یک اشتباه وحشتناکی گردید، وی افزوده بود که ما متفکرینی درخشانی داشتیم اما این متفکران با دخیل شدن در مسئله افغانستان درک نکردند که چه جهنمی برای آمریکا ایجاد کرده اند.

یک ماه بعد ترامپ درگفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که وی باور ندارد که حمله آمریکا در افغانستان یک اشتباه بوده اما برعکس گفت که واشنگتن نباید به عراق حمله نظامی می‌کرد.

«جان سی فورتیر» مدیر پروژه دموکراسی در مرکز سیاست دوحزبی آمریکا بر این باور است که بحث‌های سیاسی و تمرکز به گذشته به ویژه درباره جنگ افغانستان و یا اینکه جنگ امریکا در عراق یک اشتباه بود سبب تضعیف ارتش آمریکا می‌شود و چالش را در افغانستان افزایش می دهد.

فورتیر می‌گوید اگر به سال ۲۰۰۸ میلادی برگردیم، من فکر می‌کنم که حضور آمریکا در قضیه افغانستان دربخشی از مبارزات انتخاباتی نقش بسیار مهمی را بازی کرد.

به خاطر اینکه در آن زمان «جورج بوش» تقریباً به یک چهره منفور در آمریکا مبدل شده بود و استدلال دموکرات‌ها، باراک اوباما و در عموم اذهان عامه آمریکا این بود که جنگ عراق آنچه برنامه ریزی شده بود به درستی به پیش نرفت و این جنگی نیست که آمریکا بیشتر در آنجا باقی بماند، بلکه افغانستان یگانه کشوری است که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و آمریکا نیروهای بیشتر نظامی به این کشور اعزام کند.

صدای آمریکا گزارش داد: در سال‌های اخیر جمهوری خواهان بارها از راهبرد باراک اومابا مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و گفته‌اند که باراک اوباما با این تصمیمش این پیام را به طالبان فرستاده که واشنگتن بر ادامه مبارزه با تروریسم در افغانستان متعهد نیست.

با این حال، «مایکل اوهانلون» پژوهشگر و رییس تحقیقات سیاست خارجی موسسه بروکینگز به صدای آمریکا گفته حتی منتقدان سیاست خارجی اوباما یک راهبرد بدیلی برای جایگزینی این سیاست ارائه نکرده‌اند.

طولانی شدن جنگ در افغانستان به نفع هیچ کس نیست

به گفته اوهانلون طولانی شدن جنگ ۱۵ ساله آمریکا در افغانستان برای هیچ کس خوشایند نیست، اما این جا تنها ما نیستیم که درباره آن تبادل نظر نماییم، بلکه باید به نظریه عالی هرکسی که خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان هستند و یا کسانیکه بر تقویت نیروهای نظامی و حفظ آن‌ها در افغانستان است احترام گذاشت.

درحال حاضر تهدیدها ازسوی گروه تروریستی داعش ، جنگ درسوریه، اختلاف‌ها با روسیه و چین مهم‌ترین اولویت سیاسی خارجی آمریکا به شمار می رود؛ بعضی‌ها می‌گویند که این مسئله سبب شده تا مقام‌های آمریکایی کمتر روی جنگ افغانستان تمرکز کنند.

ست جونز، مدیر مرکز امنیت بین المللی و سیاست‌های دفاعی در مرکز هماهنگی راند می‌گوید هم اکنون افغانستان به مرکز رقابت شدید بین کشورهای قرار گرفته که در آن آمریکا به نحوی درگیر است.

به گفته وی قبلاً افغانستان در رقابت با جنگ عراق قرار گرفته بود جنگی که بیشتر مورد توجه آمریکا قرارگرفت اما حالا افغانستان در رقابت با سوریه، لیبی، مسئله تروریسم در اروپا ، حملات اخیر پاریس، بروکسل، ترکیه و دیگر مناطق که در آن امریکا به نحوی درگیر است در رقابت قرار دارد.

ست جونز می‌افزاید که دخیل کردن قضیه افغانستان در کارزارهای انتخاباتی تا حد زیادی افکار عمومی آمریکا درخصوص جنگ را منعکس می‌کند. من فکر می‌کنم پیچیدن بیشتر این قضیه به جای بهتر شدن به بدترشدن آن کمک می‌کند چون برای برخی‌ها در داخل آمریکا و در اذهان عمومی جنگ واشنگتن در افغانستان خسته کننده شده است.

درحال حاضر آمریکایی‌ها به مراتب کمتر در افغانستان حضور دارند و تلفات نظامیان آمریکایی در مبارزه با تروریسم کاهش یافته و فقط در سال جاری میلادی تاکنون ۸سرباز آمریکایی در این کشور کشته شده است، بنابراین این مسئله  نشان دهنده این واقعیت است که علاقه‌مندی آمریکایی‌ها به جنگ افغانستان کاهش یافته است.

«توماس ایچ جانسون» رییس برنامه‌های فرهنگی ومطالعات در دانشکده نیروهای دریایی آمریکا چنین می‌گوید اگر به مناظره ابتدایی هر ۲ نامز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان درانتخابات ریاست جمهوری دقت شود این ۲ نامزد فقط یکبار یا دوبار درباره افغانستان اظهار نظر کرده‌اند.

جانسون با اشاره به اینکه «دونالد ترامپ» اطلاعات بسیار کمی درباره افغانستان دارد، می‌گوید: من مصاحبه وی را دیدم زمانی که از وی درباره افغانستان پرسیده شد تنها پاسخ ترامپ این بود که افغانستان مشکل نیست بلکه پاکستان یک مشکل اساسی است.

جانسون می‌گوید که تاکنون کلینتون و تیم وی واقعاً درباره افغانستان تمرکز نکرده است، اما یک رشته حملات تروریستی بین المللی توسط گروه تروریستی داعش تا حدی توجه مردم را به خود جلب کرده است.

وی می افزاید که ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان که حدود یک سال پیش خبر ساز شد ممکن است به افغانستان کمک کند تا این کشور را بار دیگر به مرکز بحث‌های داغ سیاسی در ایالات متحده امریکا قرار گیرد.

رهبران افغانستانی: این کشور هنوز به کمک‌های خارجی نیاز دارد

وضعیت امنیتی در افغانستان خطرناک است و حکومت مرکزی هنوز هم ضعیف است؛ شماری از تحلیلگران نظامی آمریکایی د رسال جاری میلادی با انتشار گزارشی اعلام کردند که نفوذ حکومت افغانستان در بخش‌های این کشور کاهش یافته و نزدیک به ۵درصد از خاکش را بین ماه ژانویه تا ماه می از دست داده است.

به تازگی یک فرمانده ارش نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که تنها در ماه جولای سال جاری میلادی ۹۰۰ تن از نیروهای امنیتی افغانستان در میدان‌های نبرد کشته شده اند.

در همان ماه، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان با مقامات ارشد کشورهای عضو ناتو در ورشو گرد هم آمدند و در مورد آینده افغانستان گفت‌وگو کردند.

در بیانیه مشترکی که پس از این نشست منتشر شد کشورهای عضو ناتو بار دیگر تعهدشان را از آوردن امنیت طولانی مدت و ثبات در افغانستان اعلام کرده و گفتند این کشور به تنهایی نمی تواند روی پایش بایستد.

در این اعلامیه گفته شده که افغانستان به خاطر تحکیم و حفاظت از دستاوردهای مشترک باید در راستای اصلاحات انتخاباتی، توانمندسازی زنان، مبارزه با فساد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تأمین فضای امن و باثبات، ایجاد شغل و توسعه فرصت‌های اقتصادی که تأثیر به سزایی بر مسأله مهاجرت خواهد داشت، تلاش کند.

طبق این اعلامیه افغانستان متعهد شده است که مهارت‌های رهبری در نهادها و قوای امنیتی را تقویت نماید تا آنها بتوانند امنیت را به طور کامل با درنظرداشت حقوق بشر و قانون اساسی تأمین کنند.

همچنین افغانستان باید به سهم خویش در تأمین مالی قوای امنیتی و دفاعی ادامه دهد تا در اخیر دهه تحول در سال ۲۰۲۴ مسؤولیت آن را داشته باشد.

سران دولت‌های همکار در مأموریت حمایت قاطع تصریح کرده‌اند که وظیفه‌شان هنوز تکمیل نشده است و قاطعیت و یکپارچگی خویش را در تعهدات‌شان به خاطر افغانستان باامن و باثبات حفظ می‌کنند.

اشرف غنی در این نشست گفته بود که افغانستان با کمک جامعه جهانی به پیش خواهد رفت.

اشرف غنی گفت که با حمایت ماموریت قاطع، ما تلاش‌هایمان را برای ایجاد یک نظام قانونی و دموکراتیک و یک دولت پاسخگو و کارآمد که بتواند صلح را برای مردم به ارمغان بیاورد و آینده‌مان را از شر تروریسم تضمین کند  ۲برابر خواهیم ساخت.

ایالات متحده آمریکا یک بخشی کلیدی از این تلاش‌ها در افغانستان باقی مانده است اما تمرکز کم روی مسئله افغانستان در کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آمریکا، معلوم نیست که این کشور تاچه زمانی زیر اداره کلینتون و یا هم دونالد ترامپ به این نقش کلیدی‌اش در افغانستان ادامه خواهد داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان