شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » فرصت ارزشمند برای همکاری‌های توسعه‌یی میان دو کشور خلق کرد

دفتر نخست‌وزیر استرالیا از سفر رییس‌جمهور غنی به این کشور ابراز خوشبینی کرده و گفته است که این سفر «تاریخی» «فرصت ارزشمند» برای بحث روی وضعیت جاری امنیتی و همکاری‌های توسعه‌یی به میان آورد.
سفر رییس‌جمهور غنی به استرالیا، نخستین دیدار رییس‌جمهور افغانستان از این کشور در طول تاریخ است.
دفتر نخست‌وزیر استرالیا امروز (چهارشنبه، ۱۶ حمل) با نشر خبرنامه‌یی گفته است که سفر آقای غنی روابط پایدار و قوی میان مردم افغانستان و استرالیا را برجسته کرد که شامل خدمات مردان و زنان نیروهای دفاعی استرالیا، دیپلومات‌ها و افراد ملکی در افغانستان می‌باشد.
در خبرنامه آمده که استرالیا به‌عنوان عضو ائتلاف بین‌المللی، به تعهدات خود در قبال افغانستان از طریق کارمندان نیروهای دفاعی استرالیا به حمایت آموزش، مشوره دهی، و کمک مأموریت حمایت قاطع ناتو ادامه می‌دهد واین کمک‌ها شامل حمایت سالانه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌شود.
دفتر نخست‌وزیر استرالیا تأکید کرده که در بخش دفاعی همکاری دوامدار میان هر دو ملت وجود دارد و استرالیا به کمک‌های خود به ترمیم هلیکوپترهای Mi-17 افغانستان ادامه می‌دهد. برای نخستین بار، وزارت دفاع استرالیا دو محصل افسر نظامی را برای حضور در کالج نظامی شاهی دنترون سپانسر می‌نماید.
همچنان در خبرنامه آمده که سفر رییس‎جمهور غنی «پرثمر و اوج بهبود» همکاری در پهنای چندین بخش بوده است.
براساس این خبرنامه، در جریان این سفر، توافقت‌نامه همکاری توسعه‌یی میان افغانستان و استرالیا به ارزش ۳۲۰ میلیون دالر امریکایی امضا شد که در طول چهار سال این مقدار پول به افغانستان پرداخت می‌شود.
در خبرنامه آمده موافقت همکاری‌های جدید شامل؛ تسهیلات مشورتی زیربنای اقتصادی به‌منظور توسعه زیربنای اقتصادی، همکاری با بانک‎های توسعه‌یی بین‌المللی می‌باشد. «بر علاوه ما اقدامات گوناگون را برای تقویت زنان و دختران، بهبود تولیدات کشاورزی، و تنظیم آب، آموزش کارمندان خدمات ملکلی و حمایت از ابتکارات ضد فساد موافقت کردیم.»
دفتر نخست‌وزیر استرالیا همچنان می‌گوید که در جریان این سفر تفاهم‌نامه جدیدی میان علوم زمین شناسی استرالیا و وزارت معادن افغانستان برای تقویت همکاری‌های علمی و تخنیکی در علوم زمین شناسی به امضا رسید تا به مدیریت پایدار منابع انرژی، منرال و آب افغانستان کمک نماید.
استرالیا از سال ۲۰۰۱ به این سو ۳۶۰ میلیون دالر امریکایی را به‌منظور تجهیز و حفاظت ارتش کشور پرداخت کرده است. خبرنامه تأکید کرده که استرالیا به این حمایت از افغانستان و پرداخت سالانه ۸۰ میلیون دالر تا سال ۲۰۲۰ ادامه می‌دهد.
رییس‌جمهور غنی هفته‌ی جاری به استرالیا سفر کرد و با مقام‌های مختلف این کشور دیدار کرد. آقای غنی از استرالیا به اندونیزی رفت و قرار است از آنجا به سنگاپور برود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان