شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ماموریت در افغانستان به ما درس هایی آموخته است

ینس ستولتنبرگ ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو می پذیرد که روند آموزش نیروهای امنیتی افغان باید زودتر انجام می شد. او که در آکسفورد یونین بریتانیا سخن می زد تاکید کرد که افغانستان درس هایی برای ماموریت های آینده ناتو داده است.

دبیرکل ناتو حضور نیروهای امریکایی و ناتو را در افغانستان تصمیم جدی برای سرکوب هراس افگنان می داند اما این وی به گونه یی مشکلات در برنامه های این سازمان در افغانستان را برجسته می سازد. به باور او به درازا کشیده شدن نبردهای افغانستان ریشه در آموزش دهی دیرتر نیروهای امنیتی افغان دارد.

اقای ستولتنبرگ در این باره چنین اظهار داشت: “این درس هایی هستند که به افغانستان ارتباط دارند و اگر ما می توانستیم که آموزش نیروهای افغان را زودتر آغاز می کردیم می توانستیم ماموریت جنگی مان را در افغانستان زودتر پایان می دادیم. ولی فکر می کنم این درس هایی برای کشورهای دیگر است. زیرا من فکر می کنم که بهترین راه برای مبارزه با هراس افگنی آموزش نیروهای یک کشور است.”

در همین حال مقام های امنیتی افغان می گویند که تعهد دراز مدت ناتو و به ویژه ایالات متحده به افغانستان باید به تجهیز و تمویل بیشتر نیروهای افغان بیانجامد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می گوید: “ما در بخش نظامی در هر جای که باشد هماهنگی ایجاد می کنیم و اگر هر مشکلی وجود داشته باشد چه از طرف ما و از طرف ناتو باید حل شود.”

با افزایش فعالیت هراس افگنان در افغانستان، نیروهای افغان مسوولیت کامل تامین امنیت کشور را به دوش گرفته اند. انتقادهایی وجود دارند که ناتو در بیش از یک دهه گذشته در تجهیز بهتر این نیروها توجه جدی نکرده است.

رفیع الله گل افغان سناتور پیشین گفت: “امروز سلاح تروریستان را در افغانستان ببینید و سلاح نیروهای امنیتی ما را ببینید، این چگونه تجهیز و تمویل است که سلاح های ابتدایی و کهنه نیروهای ما هیچ تغییر نکرد و ما در بخش هوایی هم دارای یک قوای هوایی توانا نشدیم.”

هم اکنون بیش از سیزده هزار نیروی امریکایی و ناتو در افغانستان مشغول آموزش، مشوره دهی و تجهیز نیروهای افغان اند. بارها شماری از مقام های غربی پایان یافتن ماموریت جنگی این نیروها در افغانستان را پیش از وقت گفته اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان