شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مزاری خواستار وحدت ملی و ایجاد یک نظام مردم سالار در افغانستان بود

روز جمعه، ۱۴حوت بیست‌و‌یکمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری با حضور مقام‌های بلند پایه دولتی و هزاران تن از باشندگان کابل در مصلی بزرگ شهید مزاری در کابل برگزار شد.
رییس جمهور غنی در پیام ویدیویی به این مناسبت گفت که عبدالعلی مزاری خواستار وحدت ملی و ایجاد یک نظام مردم سالار در افغانستان بود و از تکرار تاریخ هراس داشت.
رییس جمهور گفته است مزاری می‌خواست در یک نظام مردم سالار همه مردم سهم گسترده داشته باشند. به باور رییس جمهور، مزاری در کنار این که به نقش زنان در جامعه احترام خاص قایل بود هم‌چنان بر نقش سازنده این قشر جامعه در ابعاد سیاسی نیز تأکید داشت.
غنی گفت: «افغانستان کشور همه‌ی ما است و باید هر کدام ما حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشیم؛ این اصلی بود که مزاری بر آن تاکید می‌کرد.»
عبدالله: تلاش‌های مزاری برای تأمین امنیت قابل ستایش است
در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت در مراسم روز جمعه صحبت کرده و از تلاش‌های شهید مزاری برای تأمین امنیت و عدالت در کشور ستایش کرد.
آقای عبدالله که در این برنامه صحبت می‌کرد، هم‌چنان در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه‌های طالبان گفت که به مردم اطمینان می‌دهم که در روند صلح هیچ گونه معامله‌ی پنهانی نخواهد شد و آزادی‌‌ها و دستاوردها حفظ خواهند شد.
عبدالله از قربانی و قهرمانی نیروهای امنیتی در زمینه‌ی تأمین امنیت ستایش کرد و گفت: «ما از قهرمانی‌های نیروهای امنیتی ستایش می‌کنیم، فردا در صورتی که در کشور صلح تأمین شود و امنیت برقرار شود، آنان قهرمانان صلح خواهند بود.»

محقق: شهید مزاری برای تامین عدالت اجتماعی تلاش کرد
محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه نیز از اندیشه‌ها و عملکرد شهید مزاری در زمینه‌های مختلف چون: صلح و ثبات در کشور، وحدت ملی، حقوق زنان، علم و دانش، سهم‌گیری مساویانه در قدرت و تأمین عدالت اجتماعی به نیکی یاد کرد.
آقای محقق در بخش دیگر از صحبت‌هایش از نابرابری در تقسیم قدرت سیاسی از سوی حکومت وحدت ملی انتقاد کرد و گفت: «ما (هزاره‌ها) در حکومت پنج وزیر داریم، اما این به گونه‌ای است که وزیر از ما است، اما صلاحیت‌های شان به دست افرادی دیگر است، ما مشارکت و مدیریت واقعی را در تمامی بخش‌ها به شمول پولیس و ارتش ملی می‌خواهیم.»
محقق هم‌چنان خواستار تجهیز و تقویت نیروهای هوایی کشور شده و گفت: «خلاهای ارتش ملی پر شوند و نیز پولیس ملی و محلی که طرح آن را پیشنهاد کرده‌ایم، تجهیز شوند و اگر نه فاجعه‌ای در پیش خواهد بود.»

کرزی: مزاری شخصیت فراموش ناشدنی در تاریخ است
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در پیامی ارسالی به این مناسبت، مزاری را یکی از شخصیت‌های فراموش ناشدنی تاریخ خواند.
به باور کرزی، افکار و اندیشه‌های مزاری برای حل قضایای افغانستان، همیشه عالمانه و دور اندیشانه بود. کرزی گفته است، اما دریغ که این چهره جهاد کشور، در کنار مردم افغانستان نیست.
کرزى افزوده که بدون شک راه عبدالعلى مزارى ادامه دارد و جوانان از زندگی‌نامه مزاری بايد بیاموزند و با استفاده از آن در راه تحکیم هر چه بیشتر وحدت ملی و ترقی کشور بکوشند.
شماری دیگر از سخنرانان این مراسم نیز از شهید مزاری به نیکی یاد کرده و اندیشه‌های او را برای تأمین عدالت اجتماعی، حقوق مساوی میان شهروندان کشور، سهم‌گیری همه اقشار جامعه در عرصه‌ی سیاسی و … باارزش خواندند.
عبدالعلی مزاری ۲۱ سال پیش در ۲۲ حوت ۱۳۷۳ پیش از سقوط شهر کابل به‌دست گروه طالبان، به‌دست این گروه اسیر شد و در ولسوالی چهار آسیاب، در جنوب کابل، به شهادت رسید. همه ساله برای یادبود از شهید مزاری در کابل، شماری دیگر از ولایت‌ها و در شماری از شهرهای کشورهای خارجی مراسم یادبود برگزار می‌شود.

غنی: حکومت براساس خواست علما برای گفت‌وگو‌های صلح شرط نگذاشته است
اطلاعات روز: رییس جمهور غنی روز جمعه در دیدار با رییس و اعضای سرتاسری شورای علمای کشور گفته است که نیّت ما برای برقراری صلح در کشور پاک و اراده‌ی ما مستحکم است، اما برای دفاع از کشور نیز آمادگی داریم.
ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای غنی در این دیدار بر نقش علما در راستای برقراری صلح، جلوگیری از جنگ و نفاق و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تأکید کرده است.
غنی با اشاره به روند صلح افغانستان با گروه‌های طالبان گفته است که حکومت براساس خواست علما برای گفت‌وگو‌های صلح شرط نگذاشته و تمام مخالفان را به میز مذاکره دعوت کرده است.

شورای علما: امریکا باید مسئولانه در راستای برقراری صلح در افغانستان تلاش کند
شورای سرتاسری علما از ایالات متحده امریکا خواسته است که به‌عنوان یک عضو گروه هماهنگی چهارجانبه باید مسئولانه در راستای برقراری صلح و ثبات دایمی در افغانستان بیشتر تلاش نماید.
ایالات متحده امریکا عضو گروه هماهنگی چهار جانبه است. تاکنون این گروه چهار نشست در کابل و اسلام‌آباد برگزار کرده است.
از سویی هم، شورای علما از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که از طریق مذاکرات مستقیم و سازنده که «یگانه راه حل معضله فعلی افغانستان است، مشکلات شان را حل کنند.»
شورای علما در اعلامیه‌ی خود هم‌چنان از مخالفان مسلح خواسته است در صورتی که صادقانه خواهان قطع جنگ و تأمین صلح در کشور باشند، باید به حملات و کشتار مردم بی‌گناه خاتمه داده تا برای مردم کشور روشن شود که گفت‌وگوهای صلح به نتیجه‌ی مثبت می‌رسد.
علما حمایت و پشتیبانی خود را از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اعلام کرده و از مردم خواسته‌اند که در کنار نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت در کشور تلاش کنند.
گروه هماهنگی چهار جانبه که متشکل از نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است در نشست چهارم خود در ۴ حوت در کابل گفت که گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان دولت افغانستان با نمایندگان گروه‌های طالبان در اوایل ماه مارچ میلادی در پاکستان برگزار خواهد شد.
به تازگی عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان به رسانه‌ها گفته است که نمایند‌گان حکومت افغانستان و طالبان تا ۱۱ روز دیگر (۱۵ مارچ) به گونه‌ی رو در رو در اسلام‌آباد دیدار خواهند کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان