شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «میرآقا حقجو» به دور از تعصبات قومی به مردم افغانستان خدمت کرد

مراسم بزرگداشت «میرآقا حقجو» از پیشتازان نهضت اسلامی افغانستان و دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه ظهر امروز در مسجد رضوی مشهد برگزار شد.

در این مراسم که «جمیل پروانی» سفیر افغانستان در بغداد، «محمد عجمی» مدیر کل امور اتباع مهاجرین خارجی و مشاور استاندار خراسان رضوی، «سید نورالله راغی» سرکنسول افغانستان در مشهد و چهره‌های علمی، فرهنگی و جمعی از جامعه مهاجران حضور داشتند از مقام علمی، فرهنگی و جهادی میرآقا حقجو تجلیل شد.

«جمیل پروانی» سفیر افغانستان در بغداد در این مراسم طی سخنانی در خصوص میر آقا حقجو گفت: از ویژگی‌های این شخصیت فرهنگی این بود که هیچ گونه تعصب زبانی، مذهبی، نژادی و قومی نداشت و با تمام وجود به مردم خود خدمت می‌کرد.

وی افزود: حقجو همواره تلاش می‌کرد برای مصیبتی که مردم افغانستان با آن دست به گریبان هستند راه حلی پیدا کند.

سفیر افغانستان در بغداد خاطر نشان کرد: امروز جای او در جامعه دیپلماتیک افغانستان خالی است، چراکه وی در تمام مدت عمر خود صادقانه خدمت کرد و هیچگاه به فکر مال اندوزی نبود.

وی تصریح کرد: حقجو کسی بود که بیش از ۴ دهه مبارزه کرد و در تمام این مدت امکانات زیادی را در اختیار داشت ولی چیزی برای خود ذخیره نکرد.

پروانی افزود: وی در روزهای آخر عمر خود، علیرغم بیماری با تمام وجود به زائران افغانستانی که به نجف و کربلا می‌آمدند خدمت می‌کرد.

«محمد رحیم افضلی» رایزن سابق فرهنگی افغانستان در تهران در ادامه این مراسم به ویژگی‌های مبارزاتی و جهادی میرآقا حقجو اشاره کرد و گفت: در دوره ظاهر شاه، میرآقا حقجو از چهره‌های پیشتاز در نهضت اسلامی افغانستان بود که اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) را تبلیغ می‌کرد و چندین دهه پل ارتباطی میان جوانان شیعه و سنی بود.

وی افزود: وصیت نامه حقجو دریایی از معارف است و او کسی بود که در ترک محرمات و عمل به واجبات همواره پیشقدم بود و رسالت انسانی خود را در راستای تفکر توحیدی به نحو احسن انجام داد.

افضلی خاطرنشان کرد: در شروع کار وی در وزارت خارجه افغانستان، کسانی بودند که تلاش کردند تا در کار وی خللی ایجاد کنند ولی وی با تحصیلات و تجربه‌های کاری که داشت تا آخر ایستاد و هیچکس نتوانست حقجو را از رفتن به مسیر خود که همان مبارزه بود دلسرد کند.

رایزن فرهنگی افغانستان در ادامه، اظهار تسلیت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران را نسبت به درگذشت میرآقا حقجو به اطلاع حاضران در مراسم رساند.

در ادامه این مراسم پیام های تسلیت «سرور دانش» معاون ریاست جمهوری افغانستان، «صلاح الدین ربانی» وزیر امورخارجه، «عطا محمد نور» والی بلخ و دیگر شخصیت‌های فرهنگی و علمی افغانستان قرائت شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان