شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نبرد نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان به “بن‌بست” رسیده است

ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته است که نبرد نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان به “بن‌بست” رسیده است.

این فرمانده آمریکایی که در وزارت دفاع آمریکا با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که در تابستان که به فصل جنگ در افغانستان معروف است، نیروهای امنیتی این کشور توانستند برنامه طالبان برای تصرف قندوز را ناکام سازند و وضعیت امنیتی را در هلمند و ارزگان بهبود ببخشند.

او گفت ۶۵ تا ۷۰ درصد جمعیت افغانستان در مناطق تحت کنترل دولت افغانستان زندگی می‌کنند، ۱۰ درصد در مناطق تحت کنترل طالبان و بقیه در مناطقی زندگی می‌کنند که نیروهای دولت و شورشیان مخالف برای کنترل آنها با هم رقابت می‌کنند.

ژنرال نیکلسون اما گفت که او نگران میزان زیاد تلفات نیروهای امنیتی افغانستان است که بیشتر در پاسگاه‌ها/پوسته‌هایی دیده می‌شود که مشکل کمبود تجهیزات دارند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در سال گذشته حدود ۵ هزار عضو نیروهای امنیتی افغانستان در نبرد با شورشیان طالبان، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و القاعده کشته شده‌اند.

ژنرال نیکلسون در مورد شورشیان داعش در افغانستان گفت: “حملات ما آنها را به مناطق کوهستانی ننگرهار به عقب رانده است.”

او شمار جنگجویان داعش در افغانستان را میان ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر برآورد کرد و گفت که آنها از سوی جنگجویان داعش در سوریه اداره و حمایت مالی می‌شوند.

بن‌بست در میدان نبرد

در همین حال ژنرال جو دانفورد، فرمانده کل نیروهای آمریکایی گفته است که وضعیت نبرد در افغانستان “تقریبا به بن‌بست رسیده است.”

او که در کنگره آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: “طالبان نتوانسته‌اند اهدافی را که در طرح نبرد امسال در بهار تعیین کرده بودند، بدست بیاورند و نیروهای امنیتی افغانستان همچنان وضعیت را تحت کنترل خود دارند.”

ژنرال نیکلسون نیز گفت که “شیوه دیگر توصیف بن‌بست این است که وضعیت به یک نوعی تعادل رسیده است.”

مقامات آمریکایی گفته‌اند سال گذشته طالبان دستاوردهایی از جمله تصرف شهر قندوز داشتند اما امسال با وجود نبردهای شدید، آنها نتوانسته‌اند دستاوردی قابل ملاحظه داشته باشند.

ماموریت رزمی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان در پایان ۲۰۱۴ متوقف شد اما ادامه نبردهای شدید در افغانستان، باراک اوباما را متقاعد ساخت تا سرعت خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور را کاهش دهد و اکنون ۱۳۰۰۰سرباز آمریکایی و دیگر کشورهای عضو ناتو در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند.

در ماه‌های اخیر نیز رئیس جمهوری آمریکا به نیروهای این کشور در افغانستان اجازه برخورد فعالانه علیه طالبان داده و هواپیماهای این کشور در موارد زیاد در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان وارد میدان نبرد شدند.

“صلح با حکمتیار دلگرم‌کننده است”

فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین گفته توافقنامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار یک گام “دلگرم‌کننده” در راستای تقویت تلاش‌ها برای صلح در این کشور است.

دولت افغانستان روز پنجشنبه توافقنامه صلح را با هیات گلبدین حکمتیار امضا کرد.

ژنرال نیکلسون گفت: “این اقدام مثبتی است چون موجب می‌شود یک گروهی که بیشتر در خارج افغانستان مستقر است، با دولت به توافق صلح برسد و در داخل جامعه افغانستان ادغام می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان