شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نقص فنی علت اصلی فرود هواپیمای خارجی در «لوگر» است

چندی است که رسانه‌های داخلی افغانستان همواره گزارش‌هایی مبنی بر حمایت مالی تروریستان بویژه نیروهای داعش توسط هواپیماهای خارجی منتشر می‌کنند.

تازه‌ترین این گزارش‌ها، فرود هواپیماهای خارجی در ولایت‌های «سرپل»، «لوگر» و «زابل» بوده که بالاخره پای «مرادعلی مراد» معاون رئیس ستاد ارتش را به شهرستان «صیاد» ولایت «سرپل» کشانده است.

اما مسئله مهم این است که پس از انتشار چنین گزارش‌هایی وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در این خصوص تحقیقات می‌کند، اما این اظهارات‌شان بدون اعلام هیچ نتیجه‌ای پایان می یابد.

خبرنگار سایت، برای روشن شدن این موضوع، با «محمد رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به گفت‌وگو نشست.

داعشی‌ها توسط هواپیماهای خارجی تجهیز نشده‌اند

«محمد رادمنش» معاون سخنگوی وزارت دفاع در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار داشت: همانطوری که ثابت شده است ابزارهای دارای تکنولوژی رادار در دست نظامیان خارجی داخل افغانستان بوده و نیروهای ارتش به آن دسترسی ندارند، اما ما به شایعاتی که در این خصوص به گوش می‌رسد رسیدگی می‌کنیم.

رادمنش با اشاره به سفر «مرادعلی مراد» معاون رئیس ستاد ارتش افغانستان به شهرستان «صیاد» ولایت سرپل، اظهار داشت: به دنبال انتشار شایعاتی پیرامون فرود هواپیماهای خارجی مراد در این شهرستان ژنرال مراد به سرپل رفت و اکنون در حال تحقیق پیرامون این موضوع است.

وی با بیان اینکه تحقیقاتی که مراد علی مراد تاکنون انجام داده این موضوع را که هواپیماهای خارجی در منطقه تحت کنترل داعش فرود آمده، رد می‌کند، گفت: برخی هواپیماهای ارتش و نظامیان خارجی در نزدیکی پایگاه نیروهای دولتی کابل فرود آمده و ساکنان محل آن را به رسانه‌ها اشتباه گزارش داده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع با تأکید بر ادامه این تحقیقات جهت کسب اعتماد، تصریح کرد: ما به هر صورت در خصوص شایعات اینچنینی تحقیقات لازم را انجام می‌دهیم.

هواپیماها فرود آمده در لوگر نابود شد

وی در ادامه سخنان خود به شایعاتی مبنی بر فرود هواپیمای خارجی در لوگر نیز اشاره کرد و گفت: آن هواپیما عازم آذربایجان بود و به دلیل مشکلات فنی مجبور به فرود شده بود.

محمد رادمنش در مورد سرنوشت این هواپیما اظهار داشت: تمام کارمندان این هواپیما در پاکستان انتقال داده شده و هواپیما نیز تخریب شده است.

معاون سخنگوی وزارت دفاع در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به چگونگی حمایت و تجهیز نیروهای ارتش در میادین نبرد، اظهار داشت: هواپیماهای ما در زمان ضرورت، در نزدیک‌ترین نقاط ممکن بر جبهات دشمن فرود آمده و مأموریت خود را انجام می‌دهند.

هواپیماهای ارتش را اشتباه نگیرید

وی توضیح داد: این مسئله با توجه به اینکه ما در برخی موارد از هواپیماهای نظامیان خارجی نیز استفاده می‌کنیم، سبب شده تا برخی ساکنان محلات و مناطق مختلف فکر کنند که نظامیان خارجی شبه‌نظامیان را حمایت مالی و تجهیز می‌کنند.

رادمنش تأکید کرد: ما همواره تلاش می‌کنیم تا نیروهای ارتش را از هر راه ممکن حمایت کرده و به سنگرهای دشمن ضربه بزنیم، به همین دلیل فرودهای ناگهانی در مناطق مختلف سبب بدگمانی نزد مردم شده است.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: در موارد این چنینی که ما تحقیق کرده‌ایم، پژوهش‌های ما بیانگر این است که هیچ شبه‌نظامی در افغانستان توسط هواپیماهای خارجی تجهیز و حمایت مالی نشده است.

این در حالی است که از ۵ سال به این طرف رسانه‌های افغانستان گزارش‌های مبنی بر تمویل و تجهیز تروریستان توسط هواپیماهای ناشناس خارجی در مناطق مختلف منتشر می‌کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان