شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » «هزار چهره کتاب خوان» بدنبال ترویج مطالعه در جامعه جنگ‌زده افغانستان است

۴ دهه جنگ و نابسامانی افغانستانی‌ها را در بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر کرده است، نابسامانی‌هایی که افغانستان را به یک کشور عقب‌مانده و ساکنان آن را به مردمان بی‌سواد تبدیل کرده است.

۱۵ سال گذشته، سال‌های خوب و نسبتاً مطلوبی برای بخشی از ساکنان این کشور بوده است، در این زمان به بخشی از جوانان در ولایت‌های امن فرصت پیدا شد تا در بخش‌های مختلف کار کرده و برای خروج افغانستان از زمره کشورهای عقب‌مانده تلاش کنند.

در این سال‌ها، در کنار سایر اقدامات نیک جوانان، بخشی آنها مراکز آموزشی، مدارس خصوصی، دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های در شهرها راه‌اندازی کردند.

در تازه‌ترین مورد، گروهی از جوانان پایتخت‌نشین کمپینی را برای جمع آوری کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه تحت عنوان «هزار چهره کتاب‌خوان» را‌ه‌اندازی کرده‌اند که در نوع خود بی‌سابقه و اقدام مبتکرانه است.

برای بررسی کارکردها و چگونگی آغاز این کمپین و اهداف آن با «علی بختیاری» مسئول عمومی این روند به گفت‌وگو نشسته است.

بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه «هزار چهره کتاب خوان» یک روند است نه پروژه، گفت: ما این کمپین را آغاز کردیم، اما برای پایان آن برنامه‌ای نداریم.

وی با تأکید بر اینکه این کمپین سبب تشویق و ترغیب جوانان به مطالعه شده است، گفت: این روند را از حدود ۳ ماه به این طرف آغاز کرده‌ایم.

مسئول عمومی روند کمپین تریج کتاب خوانی با بیان اینکه ۷ نفر در کابل برای جمع‌آوری کتاب فعالیت داریم، تصریح کرد: طی روزهای اخیر برخی جوانان در ولایت‌های مختلف در هماهنگی با ما و به عنوان همکار ما اقدام به جمع‌آوری کتاب جهت راه‌اندازی یک کتابخانه و در دسترس قراردادن کتب به جوانان اقدام کرده‌اند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما همکاران زیادی داریم که بر اساس یک برنامه منسجم در یک شبکه کاری فعالیت داریم، این همکاران ما در ولایت‌ها و شهرستان‌ها حضور داشته و در هماهنگی با ما فعالیت می‌کنند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: گروه‌های کاری ما متشکل از خانم‌ها و آقایان بوده و همه در تلاش راه‌اندازی و گسترش کمپین ترویج کتاب‌خوانی تحت نام «هزار چهره کتاب‌خوان» هستند.

علی بختیاری با بیان اینکه کتابخانه‌ای را در منطقه «کارته ۳» کابل راه‌اندازی کرده‌اند، افزود: قرار است ما کتب جمع‌آوری شده از این کمپین را به شهرستان‌های کابل و ولایت‌ها نیز بفرستیم.

وی با تأکید بر اینکه این فعالیت اکنون تنها در کابل محدود است، گفت: برخی جوانان ساکن در شهرستان‌های کابل از ما الهام گرفته و قرار است در برخی این شهرستان‌ها کتابخانه‌های نیز تأسیس شود.

مسئول عمومی روند کمپین تریج کتاب خوانی افزود: ما نیز در تلاش هستیم تا این روند را گسترش داده و در ولایت‌های مختلف از جمع «بلخ» و «بامیان» کتاب‌خانه‌های ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در جریان ۳ ماه بیشتر از ۷۰۰ جلد کتاب جمع‌آوری کرده‌ایم، در مورد حامی مالی این کمپین گفت: حامی مالی این کمپین موسسه توسعه مهارت‌ها بوده که شخصاً معاون آن هستم، البته تمام کتب جمع‌آوری شده از سوی شهروندان بوده و تنها طراح این روند موسسه توسعه مهارت‌ها است.

بختیاری با اشاره به استقبال جوانان از این روند، تصریح کرد: جوانان و دانشجویان تاکنون استقبال گسترده‌ای کرده‌، با توجه به فرم ثبت‌نام و مرکز اطلاعات ما جوانان زیادی در کتابخانه ثبت‌نام کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اکثر جوانان که پیش از این علاقمند مطالعه کتاب نبوده اکنون با حضور و ثبت‌نام در کمپین «هزار چهره کتاب‌خوان» تشویق و ترغیب به مطالعه شده‌اند.

مسئول عمومی روند کمپین تریج کتاب خوانی در مورد تأثیرگذاری جمع‌آوری کتاب و رشد استفاده از منابع اینترنتی توسط جوانان، گفت: منابع اینترنتی به تنهایی نمی‌تواند به خواست‌های جوانان پاسخ مثبت دهد، ضمن اینکه منابع اینترنتی منابع موثقی نبوده و تمام مسائل در آن نیز قابل دسترس نیست.

وی افزود: جمع‌آوری کتاب می‌تواند جوانان را تشویق به مطالعه کند، ضمن اینکه کتاب تنها منبع معتبر علمی برای جوانان و دانشجویان نیز محسوب می‌شود.

علی بختیاری در ادامه سخنان خود در مورد برنامه «گفتمان جوانان کابل» تصریح کرد: در این برنامه جوانان و فعالان مدنی و اجتماعی کابل هفته یک بار گردهم آمده و در مورد مسئله مشخصی صحبت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در جریان هر هفته تمام مسائل بحث شده جمع‌آوری و نتیجه‌گیری می‌شود و پس از آن جوانان و فعالان مدنی کابل روی نکات مثبت آن تمرکز کرده و آن را در محوریت کاری خود قرار می‌دهند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: از تمام جوانان می‌خواهیم تا علاقمند مطالعه شوند، زیرا هر برگی از کتاب که می‌خوانیم این برگ می‌تواند راه حلی برای یک مشکل ما باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان