شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هیچ معامله پشت پرده در روند صلح صورت نخواهد گرفت

آقای عبدالله که امروز پنجشنبه (۱۷حوت) در مراسم گرامی داشت از هشتم مارچ “روز همبستگی زنان جهان” در قصر سپیدار صحبت می‌کرد، بر پاسداری از دستاوردهای زنان در روند صلح افغانستان تاکید کرد.

آقای عبدالله گفت که روند صلح افغانستان که موضع حکومت در آن کاملا واضح شده و این نهاد آمادگی بی قید و شرط برای آغاز مذاکرات با مخالفین خود ابراز کرده، اراده حکومت و مردم را برای برقراری صلح نشان می دهد.

وی گفت که این روند با باورمندی حکومت آغاز شده و ادامه آن با حضور مردم و به شکل مردمی به پیش برده خواهد شد.

به گفته رییس اجرایی” معاملات پنهانی و پشت پرده در روند صلح ممکن، مطلوب و تحقق پذیر نخواهد بود”.

داکتر عبدالله با اشاره به دستاوردهای تاریخی زنان افغان، این دستاوردها را نتیجه مبارزات وتحرک زنان دانسته و خاطر نشان ساخت که به هیچ وجه در روند صلح این دستاوردها با چالش مواجه نخواهند شد.

رییس اجرایی نگرانی‌های فعالین حقوق زنان در پیوند به احتمال به مخاطره افتادن حقوق زنان در روند صلح را بی مورد دانسته، خاطر نشان کرد که این دستاورد‌ها نتیجه تلاش های مردم به ویژه زنان افغان است و به هیچ وجه به معامله گرفته نخواهند شد.

وی با اشاره به طرح صلح حکومت که در دومین نشست پروسه کابل به مخالفین پیشکش شد، بیان داشت که این طرح واضح و مشخص است و در آن تصریح شده که اولین گام شروع گفتگوها، دست‌کشیدن مخالفین از خشونت و اسلحه و قطع ارتباط‌ آنها با شبکه های تروریستی است.

به گفته وی درج مساله پذیرفته شدن گروه طالبان به عنوان یک حزب سیاسی به این معناست، که این گروه از خشونت دست کشیده، ارتباط شان با گروه‌های تروریستی را قطع کرده و در یک فضای صلح آمیز آرمان‌های شان را مطرح می‌کنند که در این صورت مردم افغانستان به یک روش حکومت داری ظالمانه تن نخواهد داد.

وی در اخیر خاطر نشان ساخت که رفع تبعیض و افزایش مشارکت زنان در ساختار دولت و اجتماع از اولویت‌های حکومت است و این اولویت در تمام طرح های ملی در نظر گرفته خواهد شد.

گفتنی است که روز جهانی همبستگی زنان در حالی تجلیل می شود که هنوز خشونت های گسترده علیه زنان در افغانستان وجود دارد و بحث مشارکت آنان در چهارچوب دولت نیز تاکنون قناعت بخش نبوده است.

نهادها و فعالین حقوق زنان کمبود دسترسی زنان در چهارچوب دولت به ویژه سطوح تصمیم گیری را از عمده ترین کاستی های حضور زنان درساختار رسمی افغانستان می بینند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان