شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » واکنش‌ها به انفجارهای دهمزنگ کابل

یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، حمله بالای هواداران جنبش روشنایی را یک عمل شنیع خوانده و می‌گوید هر حمله عمدی که افراد ملکی را به‌صورت گروهی مورد هدف قرار دهد، جنایت جنگی پنداشته می‌شود.
این نهاد با نشر اعلامیه‌یی گفته است که این حمله بی‌حرمتی بزرگی است که به هیچ عنوان قابل توجیه نمی‌باشد. اعلامیه افزوده است: «حمله مذکور تلاشی جهت گسترش ترس میان افراد ملکی بوده که در پی از میان بردن آزادی‌هایی می‌باشد که افغان‌ها قربانی بی‌شماری را برای نیل به آن متحمل گردیده‌اند.»
هزاران تن از هواداران جنبش روشنایی در اعتراض به تغییر مسیر لین برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ دست به تظاهرات زده بودند که هدف سه انفجار در چوک دهمزنک قرار گرفتند. وزارت داخله کشور با نشر اعلامیه‌یی شمار قربانیان این حادثه را ۸۰ شهید و ۲۳۱ زخمی گفته است. حکومت در پیوند به این رویداد فردا را ماتم ملی اعلام کرده است.
سازمان عفو بین‌الملل نیز در واکنش به وقوع انفجارها در محل تظاهرات جنبش روشنایی گفته است که حمله به تجمع معترضان امروز در کابل نمایانگر بی‌اعتنایی کامل گروه‌های مسلح به زندگی انسان است. این نهاد گفته است که حملات این چنینی نشان می‌دهد که برخلاف باور بعضی‌ها جنگ در افغانستان رو به کاهش نبوده بلکه در حال تشدید است که پیامدهای آن برای حقوق بشر در آن کشور زنگ خطر است.
سفارت امریکا در کابل نیز با نشر اعلامیه‌یی حمله به معترضان را محکوم کرده و گفته است که این بمب‌گذاری افراد بیگناهی را هدف قرار داده که در تظاهرات مسالمت‌آمیز از حق قانونی خود برای اعتراض استفاده می‌کردند. سفارت امریکا در این اعلامیه ضمن همدردی با قربانیان و خانواده‌های آنان گفته است که امریکا در کنار دوستان افغان خود می‌ماند تا به تامین امین و صلح در افغانستان کمک کند.
سفارت ایران در کابل نیز با نشر بیانیه‌یی وقوع حملات تروریستی و انتحاری در محل تجمع‌کنندگان جنبش روشنایی را به شدت محکوم کرده و با دولت و ملت افغانستان و بازماندگان و خانواده‌های قربانیان این رویداد همدردی عمیق خود را بیان کرده است.
سفارت ایران در بیانیه‌اش نوشته است که بدون شک ملت سرافراز افغانستان با حفظ یکپارچگی و اتحاد، از این آزمون خطیر نیز سربلند بیرون آمده و خواهند توانست توطئه دشمان خود برای ایجاد فضای یأس و ناامیدی در کشور را ناکام بگذارند.
در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌یی«انفجار امروز و کشتار بی‌رحمانه شهروندان در جریان تظاهرات «جنبش روشنایی» را یک فاجعه‌ی عظیم و جنایت نابخشودنی دانسته و آن را به شدیدترین لحن ممکن تقبیح و محکوم می‌نماید وضمن ابراز تسلیت، با تمام خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌نماید.»
این نهاد افزوده است راه اندازی تظاهرات و اجتماعات مسالمت‌آمیز حق مسلم بشری شهروندان بوده و تأمین امنیت تظاهرکنندگان تکلیف دولت و نهادهای امنیتی کشور است.
کمیسیون حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان خواسته که با رسیدگی جدی به این قضیه، تحقیقات همه جانبه نموده و «عاملان این جنایت و مسئولینی را که در این زمینه غفلت و اهمال نموده‌اند، مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهند.»
جنبش روشنایی خواهان لغو فیصله یازدهم ثور کابینه است که تصویب کرد تا لین برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ بگذرد. پیش از این شرکت آلمانی فیشنر که ماسترپلان برق افغانستان را ساخته است، برای عبور این لین ۵۰۰ کیلوولت مسیر بامیان-میدان وردک را پیشنهاد کرده بود.
چند روز پیش جنبش روشنایی مسیر ده‌گانه را برای تظاهرات مشخص کرد، اما گارنیزیون کابل اعلام کرد که مسیر تظاهرات از مصلای شهید مزاری واقع در غرب کابل شروع و به چوک دهمزنگ ختم می‌شود. با این حال هواداران جنبش روشنایی حکومت را در عدم تأمین امنیت تظاهرکنندگان مقصر می‌دانند و می‌گویند آنان قبلاً مسیرهای تظاهرات را مشخص کرده بودند و حکومت باید امنیت این مسیرها را تامین می‌کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان